De cover van de Stenden-uitwisselingsbrochure |
Pionering in the nineties
In de jaren 1992 tot en met 1996 was ik onder andere Coördinator Internationalisering van de toenmalige Retail Management School Leeuwarden (RMSL), die toen deel uitmaakte van de Faculteit Economie & Management (FEM) van de Christelijke Hogeschool Nederland (CHN). Het waren pioniersjaren voor wat betreft het internationaliseren van het hoger beroepsonderwijs in Nederland en van de CHN. De Europese stimuleringsprogramma's waren van start gegaan om studenten en docenten te bewegen om een periode van hun studie of van hun collegejaar in het buitenland door te brengen.
FEM Exchange Programmes
Het waren de jaren dat ik regelmatig op reis was om buitenlandse hogescholen en universiteiten te interesseren om samen met onze hogeschool uitwisselingsprogramma's te ontwerpen voor studenten en voor hogeschoolmedewerkers. Samen met de twee andere FEM-collega's Saskia Homoet (HMSL) en Mieke van der Leij (LMSL) bespraken we met welke hogescholen en universiteiten we een samenwerkingsverband wilden aangaan; bij voorkeur buitenlandse hoger onderwijsinstellingen, die zowel opleiding voor de sector Hospitality, Leisure als Retail aanboden. We bezochten deze beoogde buitenlandse partnerinstellingen en realiseerden in de loop van de jaren een groot aantal uitwisselingsprogramma's, ook wel 'exchange programmes' genoemd.
International Classroom
Resultaat was dat een steeds groter wordende groep studenten van de opleidingen voor Leisure, Retail en Hospitality in staat werd gesteld om een half jaar (semester) in het buitenland te studeren. Veel promotie hoefden we er in Leeuwarden niet voor te maken, want de vraag onder studenten was groot en het aanbod groeide langzaam, omdat we alles organisatorisch, onderwijsinhoudelijk, financieel en contractueel eerst goed geregeld wilden hebben, alvorens we studenten een half jaar elders lieten studeren. Lastiger was het om een even groot aantal studenten naar Nederland te krijgen. Maar als je op werkbezoek was bij hogescholen en universiteiten in bijvoorbeeld Denemarken, Noorwegen, Finland, de Verenigde Staten of in Groot-Brittannië, bleek het op locatie geven van voorlichting over studeren bij de CHN in Leeuwarden altijd een sterke impuls om in de komende semesters weer een groepje studenten uit die onderwijsinstelling naar Nederland te laten komen. Om het aantal inkomende studenten en uitgaande studenten goed in evenwicht te houden, was en bleef het nodig om actief te blijven voorlichten en te werven. Geleidelijk groeide zo binnen onze hogeschool het verschijnsel 'international classroom', waarin studenten uit verschillende taalgebieden en culturen samen onderwijs genoten.
Balancing
Inmiddels is onze hogeschool - nu Stenden Hogeschool - uitgegroeid tot een internationale hogeschool met meer dan 11.000 studenten, waarvan ruim 2.900 buitenlandse studenten, die samen 90 verschillende nationaliteiten representeren. Nog steeds is er sprake van een onbalans van internationaal uitgaande en inkomende uitwisselingsstudenten (exchange students), die voor een korte onderwijsperiode van bijvoorbeeld een half jaar in een ander land hun studie voortzetten. Vorig jaar bijvoorbeeld was dat verschil 75 studenten; zoveel meer Stenden-studenten gingen naar het buitenland dan dat buitenlandse studenten naar Stenden kwamen. Voor de korte termijn is dat niet onoverkomelijk, maar voor de langere termijn wil je toch graag evenwicht in die uitwisselingsaantallen. Om die onbalans op te heffen, heeft Stenden nu een mooie nieuwe brochure en een interactieve website gemaakt, die behalve voorlichtend ook wervend zullen moeten zijn, teneinde het aantal inkomende exchange students te verhogen.
A lifetime experience
Titel van deze Exchange brochure is: 'Go Global, Go Stenden'. Deze twaalf pagina's tellende full color brochure biedt in tekst en mooie foto's een goed beeld van wat studeren bij Stenden Hogeschool in Nederland inhoudt, zoals:
- Eerst wordt duidelijk gemaakt dat Stenden Hogeschool een ware internationale onderwijsgemeenschap is met een bijzonder (probleemgestuurd) onderwijsconcept (Problem Based Learning).
- Daarna volgt een opsomming van de onderwijsprogramma's waar buitenlandse inkomende studenten in kunnen participeren en welke faciliteiten en diensten Stenden Hogeschool daarbij biedt.
- Ook enkele karakteristieken van Nederland worden toegelicht, zoals: fietsen, zeilen, schaatsen, oranjegevoel, cultuur en voeding.
- Vervolgens wordt het Engelstalige onderwijsaanbod van onze vier hogeschoolvestigingen in Nederland opgesomd.
- - Leeuwarden is de internationale studentenstad, met zijn grachten en een 'Foreign Relations Committee', die sociale activiteiten voor internationals organiseert. De Argentijnse studente Renata verklaart: "the quality of the education is really good and it is very personalized".
- - Emmen, dichtbij de Nederlands-Duitse grens, heeft een Erasmus Student Team, dat uitwisselingsstudenten de nodige support geeft. De Tsjechische studentes Hana en Kristyna verklaren: "solving problem tasks and working in teams gave me new perspectives on studying".
- - Meppel, de hogeschoolvestiging waar deze maand de nieuwe afstudeerrichting 'International Teacher Education for Primary Schools' van start ging. De Griekse student Dimitris verklaart over zijn uitwisselingsprogramma: "For me it was a life changing experience".
- De brochure sluit af met een aantal praktische zaken over bijvoorbeeld de hogeschoolkalender, het aanmeldingsproces, toelating, visa-vereisten en de vermelding van de contactgegevens van het Student Mobilty Centre van Stenden Hogeschool.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten