Donderdag 18 december 2008
Kwaliteitszorgmedewerkers komen jaarlijks vijfmaal in Utrecht bijeen in LNK-verband, het Landelijk Netwerk Kwaliteitszorg. De bijeenkomst in Vergadercentrum Hoog Brabant in Hoog Catharijne heeft vandaag als thema: "De Kwaliteitszorgmedewerker in het onderwijs als spil in de kwaliteitszorg". Deze middag is het vervolg op de bijeenkomst van 17 april 2008, waarin de vraag centraal stond of de kwaliteitszorgmedewerker overbodig wordt (zie hiertoe mijn weblogverslag van die dag). LNK-voorzitter Ben van Schijndel presenteert eerst zijn resumé van de bevindingen van die voorgaande april-workshop. Daarna gaan we in subgroepen voor een workshop uiteen.
Alle drie groepen richten zich op de plaats en de functie van de kwaliteitszorgmedewerker in de onderwijsorganisatie. Groep 1 kijkt naar de betekenis van een kwaliteitszorgmedewerker die overwegend in één opleiding werkt en daar veel contact met docenten en studenten heeft. Groep 2 kijkt naar het functioneren op instituuts-/faculteitsnivo, waarbij wordt gewerkt aan uitvoeringsprocessen van kwaliteitszorgbeleid. De groep waar ik in zit, spreekt over de kwaliteitszorgmedewerker die op instellingsnivo dicht op de systeemkant van kwaliteitszorg werkt.
De workshop wordt plenair afgesloten met een terugkoppeling en discussie over wie op elk van de afzonderlijke nivo's je klanten zijn, wat die interne klanten van je verwachten qua produkten, diensten, kennis, vaardigheden en rolopvatting, welke instrumenten en/of interventies je ter beschikking staan om de verwachtingen van je interne klant te matchen met je eigen verwachting en in hoeverre je dan in staat bent om als team van kwaliteitszorgmedewerkers al dan niet te voldoen aan de verwachtingen van je interne klanten, met als uitsmijter wat je kunt doen om in de gegeven situatie en binnen de gestelde kaders toch zoveel mogelijk te voldoen aan wat al die verschillende collega's van je verwachten. Dat alles leidt tot geanimeerde gesprekken tussen de vandaag aanwezige kwaliteitszorgmedewerkers uit het VO, het MBO, het HBO en één collega die werkt binnen een bedrijf dat zich bezighoudt met Research & Development voor Ruimtevaarttechnologie.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten