Dinsdag 19 november 2024
Edgar Kruijer over bijbellezen
De Stienser Edgar Kruijer heeft zijn schilderleslokaal in het Sint-Vitushûs in Stiens. Daar geeft Kruijer schilderles aan cursisten, die zich oefenen in realistisch schilderen. Als kunstschilder is hij bekend onder de pseudoniem Edgar de Cruijer, naar de oorspronkelijke familienaam uit het eind van de 17e eeuw.
Naast realistisch kunstschilder is Edgar inmiddels ook een serieuze, ijverige lezer van de Bijbel. Vele jaren geleden heeft hij namelijk het evangelie ontdekt. Hij leest dan ook al geruime tijd de Bijbel, en bestudeert deze met anderen. De resultaten hiervan heeft hij uitgewerkt en opgeschreven in twee boeken.
Vanavond gaan we Edgar Kruijer ontmoeten in De Hege Stins te Stiens tijdens zijn lezing, waarin Edgar de resultaten van zijn bijbelstudie met ons deelt.
Overigens heeft Edgar ook een bijzondere kijk op de zogenaamde ‘opname’, waarover wordt geschreven in het bijbelboek 1 Thessalonicenzen 4:15-17. We zijn ook benieuwd wat hij daarover zal vertellen.
Deze lezingavond wordt georganiseerd door de Commissie Vorming & Toerusting van de Protestantse Gemeente te Stiens.
Lezing in De Hege Stins van Stiens
Ruim 40 mensen zijn naar de zaal in De Hege Stins gekomen, dus we beginnen in een volle zaal.
Met zijn allen proberen we vanavond ons geloof op verschillende manieren - met respect voor elkaar en voor elkaars visie - te waarderen. Als dat zou lukken vanavond, mogen we in deze roerige tijd van vele spanningen wel zeggen dat dan een wonder is geschied.
Edgar Kruijer vertelt ons dat hij is geboren in 1950 in een niet-gelovig gezin, en in Rotterdam naar de kunstacademie is gegaan. Hij wilde kunstschilder worden, maar werd uiteindelijk grafisch ontwerper. Later had hij een reclamebureau, dat hij verkocht om sinds 2004 zich te richten op het professioneel gaan kunstschilderen.
Voor wat betreft het geloof was Kruijer zich op jonge leeftijd wel bewust van het feit dat er iets hogers moest zijn, en hij oriënteerde zich toen al wel op religies. Zijn jongere zus bekeerde zich op een gegeven moment tot het geloof in Jezus Christus, en van haar kreeg Edgar een Bijbel.
Edgar ging met haar mee naar een christelijke conferentie in Dalfsen, waar hij iemand ontmoette die hem vertelde waarom Jezus was gekruisigd, gestorven en opgestaan. Bijna 50 jaar geleden kwam hij daar toen tot geloof, waarna hij zijn hele leven herindeelde.
Hij begon grote delen van de Bijbel te lezen, ging naar verschillende geloofsgemeenschappen, en begon een eigen huisgemeente in Wolvega en Zwolle, waar hij bijbelstudies aanbood.
Kruijer kreeg in die tijd steeds meer belangstelling voor de grondteksten van de Bijbel: Grieks, Hebreeuws en Aramees.
In 2006 is Edgar Kruijer naar Stiens gekomen, waar hij in 2015 een op de theorie gericht boek uitgaf met als titel: ‘De overweldigende liefde van God’. Onlangs verscheen daar een nieuwe heruitgave van in eigen beheer, getiteld 'De toerusting van de christen' (het onderwerp van vanavond). Ook schreef hij daarna nog een boek over de praktijk van de christen.
“Wij zeggen u met een woord van de Heer:
wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer,
zullen de doden in geen geval voorgaan.
Wanneer het signaal gegeven wordt,
de aartsengel zijn stem verheft
en de bazuin van God weerklinkt,
zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen.
Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan,
en daarna zullen wij, die nog in leven zijn,
samen met hen op de wolken worden weggevoerd
en gaan we in de lucht de Heer tegemoet.
Dan zullen we altijd bij Hem zijn.”
(1 Thessalonicenzen 4:15-17 (NBV21))
Het plan van God
Hieronder volgt een kort overzicht van de inhouden van de lezing van Edgar de Kruijer:
- Op het plan van God zijn verschillende visies. Aan de visies die mensen daarop hebben, zitten nog wel eens verschillende haken en ogen. God kan in een bepaalde visie zomaar een monster lijken, wiens werk op aarde zou zijn mislukt.
- Onze bijbelvertalingen zijn veelal afgeleid van het woord 'Aeon' (of Olam) in de grondtekst. Overal waar in onze bijbels 'eeuwig' staat, zou feitelijk eigenlijk ‘tijdperk’ moeten staan, ziende op de betekenis van het woord 'Aeon' in de grondtekst.
- In de grondtekst staat dat God in de tegenwoordige tijd bezig is om Zijn werk uit te voeren.
- Er zouden nóg twee Aeonen moeten komen, volgens Paulus, en uitgaande van de twee voorgaande (waarvan de eerste begon met chaos, waarin Satan ook al bestond), en het huidige (3e), zou God uiteindelijk vijf tijdperken beogen. Daarna zou God klaar zijn met Zijn plan, dus dat zou al met al nog wel even kunnen duren, omdat er in die visie na ons huidige derde tijdperk nog eens twee tijdperken zouden moeten volgen. In deze tijdperken maakt God de mens gereed om na de aionen (tijdperken) met Hem te leven.
- In het tweede Aeon zou God zijn begonnen met de schepping, óók van Adam & Eva, dus met de mens. De Zondvloed kwam in deze optiek ook in (aan het eind van) het tweede tijdperk.
- Aan het eind van elke Aeon is er een catastrofe (een gericht) als reactie op alle zonden van de wereld. Bij de eerste twee aeonen was dat een watervloed als afsluiting van dat tijdperk.
- Midden in het derde Aeon staat het kruis van Christus centraal, waarmee het herstel op aarde in gang is gezet.
- Het evangelie van Jezus Christus was gericht op de Joden, gericht op Gods Koninkrijk op aarde, maar de apostel Paulus was daarentegen gericht op de christenen, gericht op Gods Koninkrijk in de hemel, overigens wel geïnspireerd op de boodschap van Jezus Christus.
- Op dit moment zou we in een soort pauzemoment leven, waarin God zich richt op de heidenen. Ons huidige (3e) Aeon zou eindigen met verdrukking en strijd, als overgang naar het vierde Aeon, dat van een duizendjarig vrederijk, zoals beschreven in de Bijbel. Satan wordt dan losgelaten om de mensen te verleiden tot het kwaad, totdat de overgang zal zijn van het vierde naar het vijfde Aeon.
- Na de overgang van het vierde naar het vijfde Aeon zal iedereen die niet gelooft voor de 'Grote witte troon' verantwoording moeten afleggen tegenover God, waarna ongelovigen in de poel des (geestelijk) vuurs (Pura) worden geworpen.
- In het vijfde Aeon worden alle ongelovigen getuchtigd, opgevoed op aarde voor kortere of langere termijn, al naar gelang de ongelovige goedaardig of kwaadaardig is geweest, totdat zij tot erkentenis van waarheid komen, hetgeen God niet uit haat, maar bovenal uit liefde zal doen, want God is liefde.
- De leer van de eeuwige straf van God is in deze bovenstaande 'leer' (zoals vanavond door Edgar Kruijer verkondigd) een heidense leer, want wanneer God straft (Kolasis), is dat altijd uit liefde, met de bedoeling om hem/haar te laten terugkeren naar Hem.
- Aan het eind van het 5e Aeon zal God de dood opheffen, en dan pas is het plan van God voltooid. God zal dan 'alles in allen' zijn. Alle schepselen zijn dan vol van Gods grote liefde. Wat een vreugde en blijdschap zal dat dan zijn. Het echte leven (zonder zonde en dood) zal dan beginnen, in harmonie met God en met elkaar. Wat is dat een overweldigende liefde van God!
Plenair groepsgesprek na de lezing
Na de koffiepauze worden de aanwezigen in de gelegenheid gesteld om inhoudelijk te reageren op de lezing van zojuist. Hieronder volgt een overzicht van enkele onderwerpen die daarin aan de orde kwamen.
De reacties van dominee Verwaal in dit groepsgesprek zijn opgenomen met ingesprongen tekstdelen, om het onderscheid aan te brengen tussen de inbreng van Edgar Kruijer en Jak Verwaal.
Er zijn twee evangeliën in de Bijbel, namelijk die van vóór en van ná de bekering van Paulus.
Het was de bedoeling dat de gelovigen Jezus tegemoet gaan (volgens de Bijbel is dat een beweging van heen èn weer) in de lucht, maar omdat de heidenen zich niet bekeerden, zitten we nog in de tijd van de heidenen, en is de zogenoemde ‘opname’ - zoals (bovenstaand) beschreven in het bijbelboek Tessalonicenzen - uitgesteld.
De opname zoals die door de Jehova’s getuigen en door de Pinkstergemeenten wordt verkondigd, zal in deze leer nooit zo gebeuren, immers het bijbelboek Tessalonicenzen schrijft daar duidelijk anders over.
Iemand die goed heeft gedaan in zijn leven, zal in deze leer van Kruijer gauw klaar zijn met Gods tuchtiging.
Ieder mens zal later in zijn eigen lichaam worden teruggeroepen volgens deze leer.
Als je dood gaat, gaat je geest terug naar God. Je kunt niet als geest voor de Grote witte troon verschijnen, dus zal God je geest weer terug laten keren in je lichaam, waarna je met je lichaam & geest voor God zult verschijnen.
- Jak Verwaal: In welk tijdperk we ook leven, we kunnen ons in ons huidige tijdperk altijd verbinden met God. Zuiver je nu, zuiver je ieder jaar voor Gods aangezicht. Dat is de liturgische beweging die wij elk jaar weer opnieuw oefenen in onze geloofsgemeenschap. Als christen krijg je meer oog voor schoonheid, en je gaat ook meer zien als je gelovig wordt, waardoor je dan ook wordt geïnspireerd.
- Jak Verwaal: De ‘Hemelen’ waarvan wij spreken, betekent ook dat er tijdperken vóór ons waren, èn dat er ook nog tijdperken na ons zullen zijn
- Jak Verwaal: In alles zit een oneindige grootte, zoals bijvoorbeeld in een atoom, zoals in het heelal, en zoals alle getallen die liggen tussen twee getallen (bijvoorbeeld tussen de getallen 0 en 1). In alle beperkingen die ik als mens heb, zit toch een oneindigheid die God daarin heeft aangebracht.
Gedurende de aeonen is er nog tijd, maar als we allen terug gaan naar God, is er wel oneindigheid, ofwel eeuwigheid.
Na alle aeonen is iedereen in de juiste hoedanigheid jegens God, en dan pas zijn we allen in staat om te leven zoals God het heeft bedoeld.
- Jak Verwaal: God heeft ook voor nu al een plan om ons allen bij elkaar te brengen, ziende op alle moeilijkheden en noden. Ook in deze tijd biedt God ons nu al een gelegenheid om goed te doen. Zo hebben wij nu ook al de keus om bijvoorbeeld diaconale taken te verrichten, door ons in te zetten voor ons kerkenwerk, door jegens elkander goed te doen.
God wil het kwaad niet als doel, maar God gebruikt het kwaad wel, en laat het toe op aarde, kijk maar naar bijvoorbeeld onze oorlogen in de wereld.
God bereidt ons in alle lijden al voor op Zijn heerlijkheid. Ons lijden heeft dan ook een functie hier op aarde. Het zal ons vormen, ook al willen we eigenlijk niet lijden. Dwars door ons lijden heen zal Gods heerlijkheid komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten