vrijdag 20 januari 2023

Lezing over Pelgrimeren in Broeksterwâld

Maandag 16 januari 2023
  
De Christelijke Plattelandsvrouwen in Broeksterwâld bijeen

















Lopen of Wandelen
Op uitnodiging van het bestuur van de vereniging voor Christelijke Plattelandsvrouwen te Broeksterwâld en omgeving ben ik vandaag aanwezig als spreker voor haar maandelijkse ontmoetingsmiddag.
Deze bijeenkomst wordt bijgewoond door 23 leden, en vindt plaats in dorpshuis De Pipegael aan de in heraanleg liggende Brink van Broeksterwâld.
Verenigingspresidente ad interim Anna Martha Klimstra verwelkomt alle aanwezigen, en opent dit middagprogramma met een bijzonder goed passende inleiding over het verschil tussen lopen en wandelen; een mooie introductie van mijn daarop volgende presentatie. 
Aansluitend zingen we enkele verzen van het lied 'Ik wandel in het licht met Jezus'.

Pelgrimeren naar Santiago de Compostela
In het eerste deel van mijn presentatie vertel ik even iets over Durkje en mij, en geef ik enig overzicht aangaande de hoofdonderdelen van mijn lezing. De persoonlijke kant geef ik iets meer aandacht dan dat we normaal gesproken doen, omdat ik deze presentatie verzorg in het dorp waar Durkje is geboren en getogen, en er onder de aanwezigen velen zijn die Durkje ofwel van vroeger of van recenter datum persoonlijk kennen. Bovendien is ook Durkje haar moeder - voorheen presidente van deze vrouwenvereniging - aanwezig bij deze bijeenkomst.
Na de introductie vertel ik een en ander over de pelgrimstochten die Durkje en ik in de afgelopen 18 jaren samen hebben ondernomen. 
Ook vertel ik over de relatie van het pelgrimeren met de heilige Jacobus, ofwel Sint Jacob; zowel de Mindere (Minor) als de Meerdere (Major), ook in relatie tot de verhalen uit de Bijbel die we over beide Jacobussen kennen.
In dit eerste deel van de presentatie vertel ik aan de hand van verhalende praktijkvoorbeelden welke de motieven zoal kunnen zijn voor de pelgrims om door de eeuwen heen - en ook nu nog - te pelgrimeren.
Daarna sluit ik af met een kort filmpje van de KRO/NCRV, zijnde de landelijke tv-documentaire van Annemiek Schrijver over haar bezoek aan onze Refugio Ultreia Feinsum.

Refugio Ultreia Feinsum
Na de pauze volgt dan het tweede deel van deze lezing. Daarin staat vooral onze Refugio Ultreia Feinsum centraal, waarin passerende pelgrims kunnen overnachten, een pelgrimsstempel kunnen halen, en ook welkom zijn voor een gezellige ontmoeting met een goed gesprek over de plannen om te gaan pelgrimeren, of over de belevenissen van het pelgrimeren.
Ik begin over het bijbelse begrip Gastvrijheid, dat niet alleen in de Bijbel, maar ook in de pelgrimswereld centraal staat. Bovendien is dat ook het actuele jaarthema binnen de Protestantse Kerk in Nederland in dit kerkelijk seizoen van 2022-2023.
Ik vertel daarna over de functies van een refugio, en kom dan met enkele verhalen over allerhande uiteenlopende aanleidingen en motieven waarom gasten onze refugio bezoeken voor een verblijf van korte duur, of voor een pelgrimsmaaltijd en/of voor een overnachting, al dan niet met ontbijt.
Deze presentatie sluit ik na het tweede blokje van drie kwartier af met het televisiefilmpje dat de Friese televisie-omroep Leo Middelsee heeft gemaakt tijdens haar filmopname van augustus 2021.
We sluiten af met een vragenrondje en tot slot met het voorlezen door de ad interim presidente van een bij dit middagprogramma passend gedicht. 

Geen opmerkingen: