zondag 17 april 2022

PCOB: Pelgrimeren met Sint Jacobus naar Santiago de Compostela

Dinsdag 12 april 2022
 
Sint Jacobus als evangelist en pelgrim op een tegeltableau in Sardiñeiro 



















Verhalen over Sint Jacobus in Stiens
Op uitnodiging van de Protestants-Christelijke Ouderenbond (PCOB)-Afdeling Stiens en omstreken verzorg ik vanmiddag voor haar bijeenkomst een lezing over pelgrimeren. Titel van deze presentatie is: 'Pelgrimeren met Sint Jacobus naar Santiago de Compostela'.
Ook de PCOB kan na een lange periode van Corona weer periodiek bijeenkomen in de bijzaal van De Hege Stins te Stiens. Mooi is dat tientallen ouderen het ook weer zien zitten om deze middag met elkaar door te brengen in de middagbijeenkomst van vandaag, de laatste van dit winterseizoen.

Praatjes bij plaatjes
Mij is gevraagd iets te vertellen over de pelgrimstochten van Durkje en mij naar de Spaanse bedevaartsstad Santiago de Compostela. Dat doe ik met 'praatjes bij plaatjes'. Aan de hand van een groot aantal foto's van onderweg vertel ik over de ins en outs van ons pelgrimeren, bijvoorbeeld over hoe wij begonnen met het pelgrimeren, wie Sint Jacobus de Meerdere is, welke de gebruikelijke pelgrimsmotieven zijn en over welke pelgrimswegen wij wandelden. Ook de wegwijzers onderweg en de karakteristieken van het pelgrimerend onderweg komen aan de orde. En dan natuurlijk ook aandacht voor het stempelen onderweg en het aankomen in Santiago de Compostela. 
Tot slot vertel ik nog een en ander over onze Refugio Ultreia Feinsum; over pelgrims die daar bij ons te gast zijn, en laat ik daarbij twee video-fragmenten zien van de provinciale en landelijke televisie.

Geen opmerkingen: