woensdag 5 januari 2022

Groot-Frieslandpad van Papenburg naar Leer

Maandag 3 januari 2022
  
Starten bij de Meijer Werft in Papenburg

















Wandelen van West-Friesland (NL) naar Ostfriesland (D)
Stichting Wandelnet publiceerde in het jaar 2016 de wandelgids van het ‘Groot-Frieslandpad’, inmiddels bekend als ‘Lange-Afstand-Wandelpad 14’. Dit wandelpad begint in het Nederlandse Bergen aan Zee en eindigt in het Duitse Leer. De lengte van dit wandelpad is 362 kilometer. De subtitel van deze wandelgids luidt ‘Wandelen van West- naar Ostfriesland’.
Het Groot-Frieslandpad loopt door de Nederlandse provincies Noord-Holland, Fryslân. Drenthe en Groningen, en loopt vanaf de Nederlands-Duitse grens door de Duitse plaats Papenburg en langs Weener naar Leer.
De wandelgids heeft deze lange route opgeknipt in de volgende zeven regio’s: Noord-Kennemerland (19,8 km), West-Friesland (71,3 km), Súdwest-Fryslân (70,7 km), Opsterland (62,3 km), Kop van Drenthe (49,4 km), Veenkoloniën & Westerwolde (49,7 km) en Ostfriesland (39,1 km).

Afsluiting in Ostfriesland
Gisteren arriveerden we in Papenburg, dus daar begint vanmorgen onze volgende – en daarmee laatste - etappe op het Groot-Frieslandpad. Vandaag gaan we de tweede etappe lopen door het Duitse Ostfriesland, over een afstand van 22,4 kilometer, van Papenburg naar Leer.
Deze etappe maakt overigens deel uit van een tweedaagse wandeltocht, want voorafgaand aan onze overnachting van afgelopen nacht in Papenburg, hebben we gisteren de etappe van Bellingwolde naar Papenburg gelopen.
We doen het vanmorgen rustig aan, want we worden aan het eind van de middag voor een vroege verjaardagsvisite van Jan Wijbe in Meerstad verwacht, dus pas om 9:30 uur gaan we van start op de plek waar we gisteren onze voorgaande etappe beëindigden, op het uitgestrekte bezoekersparkeerterrein van de Papenburger Meijer Werft.
Het is droog als we vanmorgen vanuit ons Walker (WH) Hotel in het centrum van Papenburg naar de Meijer Werft rijden. De temperatuur schommelt vandaag rond de 10 graden Celsius, en het blijft de hele wandeldag droog. Er waait wel een stevige zuidwesten wind, maar omdat we nagenoeg de hele dag in noordoostelijke richting lopen, waait de harde wind ons comfortabel in de rug, hetgeen het wandelen vergemakkelijkt en versnelt.

Langs de Ems-rivierdijk
We volgen vandaag tot aan Kloster Muhde voortdurende de rivierdijk van de Ems. Op het eerste deel lopen we tussen de Ems-dijk en de scheepswerf van Meijer Werft. Rechts zien we naast de kolossale scheepshallen het immens grote scheepsdeel van een cruiseschip in het water liggen, langs de kade van de scheepswerf.
Al snel komen we bij de grote zeesluis naar de Ems. Zodra we die hebben overgestoken, komen we bij de kleinere sluis. Omdat daar momenteel aan wordt gewerkt, moeten we langs de sluiskolk naar de andere sluisdeuren lopen, waar we de sluis wel over kunnen steken.
Daarna gaan we weer terug naar de voet van de Ems-dijk, en lopen we Papenburg uit, waar we aan onze rechterhand de plaats Völlen passeren. Het pad langs de rivierdijk ligt onder langs de dijk, dus we lopen heerlijk in de luwte van de Ems-dijk, en de wind die we voelen, duwt ons in de rug comfortabel voorwaarts. Het is bewolkt, maar hier en daar zien we blauwe gaten in de bewolking.
Witte borden langs het pad geven aan wanneer we weer 500 meter hebben gelopen, en zo kunnen we vandaag tot aan Leer alsmaar het aantal kilometers langs de dijk blijven volgen.

Geen koffie in het veerhuis van Mitling Mark
Na ongeveer vijf kilometer komen we aan bij het dorpje Mitling Mark. We weten dat er in dit dorp een hotel-restaurant is, het zogenoemde Fährhaus, maar we vermoeden dat we daar zo vroeg op de maandagochtend nog geen koffie kunnen drinken. Toch vragen we een ons tegemoetkomende man die zijn hond uitlaat of het Fährhaus misschien toch open is. De man vermoedt dat het dicht is, maar weet het niet zeker. 
In één van de tuinen rechts van ons staat een nog verlate kerststal-opstelling. Iets verderop komen we bij het Fährhaus, waar een mededelingenbord staat dat deze horecagelegenheid in verband met vakantie van de eigenaren tot in elk geval 20 januari 2022 gesloten is. Kortom, vandaag kunnen we nergens een kop koffie drinken onderweg, want verderop zijn er tot aan Leer geen horecagelegenheden.
Nóg een klein eindje verder zien we de opgang de dijk op en de dijk over, naar de pont die hier voor fietsers en wandelaars heen en weer vaart over de rivier.

Nog steeds geen spoorbrug bij Weener
Zonder koffie gedronken te hebben, gaan we moedig voorwaarts langs de dijk. Af en toe horen we links van ons achter de Ems-dijk de zwaar ronkende scheepsmotoren van de schepen die de Ems op en af varen. We zien ze echter niet, want de dijk is hoog tussen ons en de schepen.
Twee kilometer verderop komen we bij het plaatsje Hijkenborg. Hier eindigt momenteel de spoorlijn vanuit Duitsland (Bremen) richting Nederland (Groningen), via Weener aan de andere zijde van de Ems.
Zes jaar geleden heeft een rivierschip zowel de rivierbrug als ook het fundament van deze spoorbrug dusdanig zwaar beschadigd dat de spoorbrug van haar fundamenten is verwijderd, om te worden vervangen door een nieuwe brug. Aan onze zijde is een groot werkterrein aangelegd waar de brug opgebouwd kan worden om die te zijner tijd te plaatsen op de herstelde fundamenten. Nu al zes jaar lang is dus de verbinding voor de trein en voor fietsers en voetgangers tussen beide plaatsen verbroken. Voor ons betekent het ook dat wij nu niet even voor een koffiepauze de spoorbrug kunnen oversteken, teneinde in Weener een kop koffie te gaan drinken.
Vlak vóór het oude spoorviaduct staat wel een schuilhut, dus daar gaan we eerst wel even een broodje eten alvorens we verder wandelen.

Van Dorenborg naar Esklum
Voorbij het gemaal van het plaatsje Coldemüntje komen we langs een veengebied, dat ligt in de driehoek tussen Coldemüntje, Grotegaste, Dorenborg en de Ems. In dit veengebied zijn recent alle bomen gerooid. Hoge bulten boomstammen en snoeihout liggen opgestapeld her en der in het veld. Een kraan is bezig om boomstammen op een vrachtwagen met aanhanger te laden. Twee andere vrachtwagens staan al in de wacht om straks geladen te worden. 
Na Dorenborg passeren we het plaatsje Driever, dat wat verder van de dijk af ligt in de lage veenpolder. Ondertussen brak de zon steeds al heel even door de wolken, en als dat net even enkele minuten duurt, lukt het me om samenwandelend langs de rivierdijk een foto te maken van de door de laagstaande winterzon vóór ons uitgeworpen lange schaduwen te maken.
De route voert ons op een gegeven moment over de rivierdijk heen. Daarmee wordt voorkomen dat we kilometers ver langs de doorgaande verkeersweg moeten lopen. We lopen nu op een met schapenkeutels bezaaid betonpad tussen de dijk en de uiterwaarden van de rivier. Daarbij passeren we ook het dorpje Kloster Muhde, maar omdat de dijk zo hoog is rechts van ons, zien we niets van het dorpje.
Pas bij Esklum steken we de dijk weer terug over, om dan binnendijks het dorpje Esklum binnen te lopen. We maken een rondje om de 13e eeuwse dorpskerk van Esklum. De oude kerkmuren zijn in de loop van de eeuwen verzakt en wijken naar buiten. Verder ziet de kerk met de nieuwere kerktoren er nog prima uit. Bij het koor van de kerk staat op het kerkhof een monument ter nagedachtenis aan de uit Esklum afkomstige gevallenen van de Eerste en Tweede Wereldoorlog. 

Heen en weer langs de Leda
Binnendijks lopen we vanuit Esklum verder langs de verkeerweg aan de voet van de rivierdijk. Onze richting is - ook merkbaar aan de zijwind - veranderd, want we lopen nu in oostelijke richting parallel aan de Leda, die achter ons uitmondt in de Ems. Even later passeren we het plaatsje Heerenborg.
Daar bereiken we een spoorlijn en een spoorbrug. Deze spoorbrug heeft een fiets- en wandelpaadje, dus die kunnen we nu gebruiken om de Leda over te steken naar Leer. Leer ligt namelijk aan de overzijde van de Leda.
Aan de andere kant van de Leda lopen we in tegengestelde richting over de kruin van de rivierdijk. Links onder ons de rivier de Leda, en rechts van ons de stad Leer met haar grote waterpartijen en bedrijven(terreinen). Op dit stuk in westelijke richting merken we maar weer eens hoe hard het vandaag waait, want we moeten hier boven op de grasdijk behoorlijke opboksen tegen de stormachtige wind vanuit het zuidwesten.

Bestemming Leer
Nadat we de brug in de dijk zijn overgestoken, draaien en dalen we af naar Leer. Door allerlei straten voert de route ons dan naar en door het voetgangersgebied van het stadscentrum van Leer. Leer heeft een mooi en oud stadscentrum, en het is hier behoorlijk druk, want in tegenstelling tot in Nederland zijn hier de winkels en de horeca wel open. Om ons heen horen we op straat ook regelmatig Nederlands spreken, van al de Nederlanders die vandaag in Leer komen shoppen, onder andere omdat dat in Nederland in de strijd tegen Corona momenteel niet kan.
Aan het eind van de voetgangerszone staat de parkeergarage waarin we gisteren onze auto hebben achtergelaten. Voordat we naar de auto gaan, stappen we om 14:15 uur eerst een banketbakkerszaak/-café binnen, waar je ook koffie kunt drinken. Nu wij het 362 kilometer lange wandelpad van het Groot-Frieslandpad hebben afgerond vandaag, past het ons inziens wel om dit heuglijke feit te vieren met een grote kop koffie met gebak, dus zo gezegd, zo gedaan. Bovendien is het ook de eerste kop koffie van vandaag, dus ook in dat opzicht is het zo halverwege de middag wel gepast om een eerste kop koffie te drinken.
Na deze koffiepauze lopen we naar de Frisia-parkeergarage tegenover het treinstation van Leer, waar het Groot-Frieslandpad eindigt, en stappen we in onze auto. Dan rijden we naar Papenburg waar we onze andere auto afhalen, en tot slot rijden dan voor een vroege verjaardagsvisite voor Jan Wijbe naar Meerstad, waar we de avondmaaltijd nuttigen, alvorens we huiswaarts keren.

Geen opmerkingen: