vrijdag 31 juli 2020

Pelgrimsroute van Maaseik naar Saint-Quentin
Via Monastica van Daussoulx naar Rocroi
Van Namen naar Dinant
Maandag 13 juli 2020 – 28 km.
Dag 7: 145 – 173 km

Vanuit Namen langs de Maas
De wekker wekt ons om 6:15 uur in onze caravan op Camping Communal Devant Bouvignes in Dinant. Na het ontbijt verlaten we de camping om 7:30 uur en rijden Durkje en ik met onze huurauto van Dinant naar Namen, waar we onze etappe van vandaag beginnen aan de Maas.
Onze eigen auto hebben we vanmorgen achtergelaten op de camping in Dinant; ook aan de Maas. Deze auto hebben we vanmiddag nodig zodra we arriveren in Dinant, want daarmee kunnen we dan de huurauto vanuit Namen weer terughalen naar de camping in Dinant.
Om 8:00 uur staan we klaar op de Maas-promenade van Namen, om de komende 28 kilometers van Namen naar Dinant over de westoever van de Maas te gaan lopen. We bewandelen de Ravel 5, een Belgische lange afstandsroute voor wandelaars en fietsers.

Via La Plante naar Wepion
Het is zo vroeg in de ochtend al prachtig weer, dus jassen en truien hoeven niet aan. De lucht is bijna onbewolkt en de temperatuur loopt vandaag tijdens onze wandeling tot in elk geval 26 graden Celsius op. Omdat we overwegend in zuidelijke richting lopen, draait de zon vanmorgen en vanmiddag om ons heen, van linksachter tot rechtsvoor, ook afhankelijk van de vele royale bochten in de Maas.
Net buiten Namen komen we in de plaats La Plante. Daar staat de kerkdeur uitnodigend open, dus we gaan even naar binnen. Tegen één van de muren staat een standbeeld van Sint Rochus.
Bij Wepion mogen we niet verder langs de Maas-oever. De Ravel is hier afgesloten en we worden omgeleid door het dorp.
Dat biedt ons overigens ook de gelegenheid om in een café bij de Carrefour-hypermarkt een kop koffie te drinken. Dat blijkt een goede keus te zijn, want gedurende de hele verdere tocht is het niet mogelijk om langs de Maas-oever koffie te drinken.
Als we na deze koffiepauze door Wepion weer terug lopen naar de Maasoever, komt het Nederlandse stel ons op hun fietsen tegemoet, dat vannacht bij ons op de camping heeft gestaan. Ze zijn afkomstig uit het Nederlandse Cuyk en al weer op de terugweg naar huis. Vandaag fietsen ze - voor ons in tegenovergestelde richting - van Dinant naar Huy, zo vertellen ze ons.

Schepen, ganzen en schuim in de Maas
Net voorbij Fooz, ter hoogte van Les Collets gaan we onder een Maas-brug door. Hier is ook een sluis aan de oostzijde van de Maas aangelegd, waar de scheepvaart op de Maas gebruik van kan maken. Van achter ons komt zojuist een binnenvaartschip aanvaren, om te gaan schutten in de Ecluse (sluis) alhier.
Iets verderop, nabij Boreauville, is in één van de grote tuinen aan de Maas van steen/beton een replica gebouwd van een heel groot schip op de droge. De ‘kapitein’ staat boven op de brug van het schip, met de verrekijker op de uitkijk.
Dan wandelen we de plaats Profondeville binnen, gelegen aan de dubbele bocht in de Maas.
In Profondeville hebben we ongeveer 12 kilometer gelopen, dus nog ongeveer 17 kilometer voor de boeg, aldus de wegwijzer langs onze route.
In Rivière paradeert een groepje van drie Canadeze ganzen over de Maas-promenade. Eén ervan is een al uit de kluiten gewassen jonge gans. Als we te dichtbij komen, waarschuwen de volwassen ganzen ons met geopende snavel en met een blazend geluid.
Er ligt veel schuim op het wateroppervlak van de Maas, vooral bij de sluizen. Prachtige structuren in die schuimmassa zijn daarin ontstaan.

Van Rouillon naar Anhée
Ter hoogte van Annevoie-Rouillon zien we aan de overzijde van de Maas-brug de plaats Godinne liggen. Dit is de plaats – de brug - waar we tijdens onze eerste pelgrimage de Maas zijn overgestoken van Rouillon naar Godinne.
Een pleziervaartuig dat eerder vanmorgen nog voor ons uit voer op de Maas, heeft hier aangelegd. Onder de Maasbrug zwemt een vrouw in de Maas, en twee puber-jongens gaan in zwembroek de hoge Maas-brug op en springen vanaf de brug van grote hoogte in de rivier.
Hier vinden we een mooie picknickplaats, waar we heerlijk in de schaduw kunnen rusten en even iets kunnen eten en drinken. Een aangenaam pauze-moment van deze warme wandeldag.
Daarna wandelen we Annevoie uit. Een man is bezig om langs de drukke verkeersweg een aanhangwagen te lassen.
Als we nog op betrekkelijk grote afstand van het plaatsje Hun zijn, zie we in de verte al de Notre Dame-kapel.
Hun is maar klein, dus we zijn er ook zomaar weer doorheen.
Als we onder een spoorbrug door lopen, weten we dat we ter hoogte zijn van de plaats Anhée.
Aan de overzijde van de rivier zien we het plaatsje Houx liggen.

Kerk en museum van Bouvignes-sur-Meuse
We hebben nog enkele kilometers te gaan. Wandelen is al een warme bezigheid geworden, want we lopen - met weinig wind - voortdurend in de volle zon, en de temperatuur ligt al op ongeveer 26 graden Celsius.
Onderweg naar Bouvignes-sur-Meuse komen we langs onze camping, die aan de overzijde van de Maas voor een groot deel op een schiereiland in de Maas ligt. Tussen de caravans en de campers door kunnen we net de achterzijde van onze caravan zien.
In Bouvignes-sur-Meuse verlaten we tijdelijk de doorgaande pelgrimsroute, om door de straten naar boven te klimmen, naar de Sint-Lambertuskerk.
Die is helaas gesloten, dus het binnen hangende paneel van Sint Jacobus als pelgrim kunnen we helaas niet bekijken. Wel zien we dat wij binnen de openingsuren van het museum voor middeleeuws erfgoed van de Maas zijn. Wellicht dat we daar een stempel voor onze pelgrimspaspoorten kunnen krijgen? De deur zit echter op slot, dus we bellen aan. Even later komt een jonge dame bij de deur, en zij vertelt ons dat het museum op maandag (dus vandaag) gesloten is, maar ze heeft wel een museumstempel, en die wil ze best in onze pelgrimspaspoorten afdrukken. Zo gezegd, zo gedaan, dus even later nemen we met dank afscheid van haar, en kunnen we vanaf het kerkplein door smalle straatjes weer afdalen naar de Maas-promenade.

De Maas over
Nog een stukje langs de Maas, en dan komen we bij Maas-sluis nummer 4, vlak voor het centrum van Dinant. Hier steken we de Maas over, en dan halen we een enkele boodschap in de Delhaize-supermarkt tegenover Sluis 4. Daarna wandelen we langs de oostelijke Maas-oever terug naar onze camping aan de Maas.
Daar staat onze auto bij de caravan. Deze auto gebruiken we om tenslotte onze huurauto weer terug te halen uit Namen.