maandag 25 maart 2019

Highway to hell or Stairway to Heaven

Zondag 24 maart 2019 
Dominee Gerard Rinsma tijdens de Sing In in De Hege Stins te Stiens



















Top 2000 Dienst

Vanavond organiseert onze Evangelisatie- en Zendingscommissie van de Protestantse Gemeente van Stiens weer een Gemeentedienst, in de vorm van een Sing In, in De Hege Stins te Stiens.
Daartoe heeft deze commissie dominee Gerard Rinsma samen met de band Grace uitgenodigd om een zogenoemde Top 2000-dienst te organiseren. In zo'n kerkdienst gebeurt van alles, en vooral de popmuziek met een boodschap speelt een belangrijke rol in zo'n Top 2000-dienst.
We gaan luisteren naar muziek met een verhaal, met hier en daar ook een hele duidelijke boodschap van of over God.
In deze Stienser Gemeentedienst gaat predikant-muzikant dominee Gerard Rinsma voor. Alle muziek wordt live gespeeld en gezongen door de band Grace, waar ook ons gemeentelid Taco Osinga deel van uitmaakt.

Rinsma & Grace on stage

Hier ben ik
Grace begint qua plaatsbepaling met de song 'Hier' van Blöf:

"Hier ben ik veilig, hier ben ik sterk.
Hier ben ik heilig, dit is mijn kerk.
Dit is mijn haven, hier leg ik aan.
Hier kan ik slapen, hier moet ik staan.
Hier ligt mijn hart voor jou."

De vaste elementen van een kerkdienst passeren vanavond ook de revue, zoals de groet & bemoediging, de gebeden van dominee Rinsma, de bijbellezingen van onze pastoraal werkster Tine de Vries, en de woorden ter overdenking van de voorganger.
We luisteren naar songs, zoals:

  • She's not there, van Santana;
  • I still haven't found where I am looking for, van U2;
  • Teach your children well, van Crosby, Still, Nash & Young;


Amusement over hel en oordeel
Na de bijbellezingen uit Psalm 121 en over de gelijkenis van de onvruchtbare vijgeboom in Lucas 13 luisteren we naar de overdenking, die begint in een 'scary escape room', waar je bij de 'narrow escape' het gevoel kreeg te zijn ontsnapt aan de hel.
Rinsma: "De hel en het Laatste Oordeel zijn een vorm van amusement geworden".
Hij illustreert dat samen met Grace met gezongen en gespeelde muziekfragmenten uit songs, zoals:

  • Bat out of hell, van Meat Loaf;
  • Runnin with the devil, van Van Halen;
  • Highway to hell, van AC/DC;
  • Bohemian Rhapsody, van Queen;
  • Sympathy for the devil, van The Rolling Stones;
  • Go to hell, van Alice Cooper
  • Papa, van Stef Bos;
  • The final countdown, van Europe.

Bijbelverhalen met muziek
Maar ook allerlei bijbelverhalen passeren in deze overdenking de revue, met verhalen over bijvoorbeeld Noach, Jona, Abraham en Zacheüs
Daarbij krijgen we opnieuw song-fragmenten te horen, van bijvoorbeeld:

  • Harder dan ik hebben kan, van Blöf;
  • You've got a friend, van Carole King;
  • Welterusten meneer de president, van Boudewijn de Groot;
  • Sorry, van Nothing but thieves;
  • Stairway to Heaven, van Led Zeppelin;
  • Let it grow, van Eric Clapton

Verdieping door muziek in klank en tekst
Na de dienst van het delen en de gebeden werken we naar het eind van deze avondviering, met het luisteren en meezingen met deze songs:

  • Iedereen is van de wereld, van The Scene;
  • Let me entertain you, van Robbie Williams

Pop-theoloog
En speciaal wil ik graag nog de indrukwekkende song 'Lord of the Ages' van Magna Carta vermelden, die enkele malen in deze avonddienst terugkomt in muziek en vertelling.
Dit is één van de liederen die volgens mij vanavond voor een essentiële verdieping in deze viering heeft gezorgd. Zeker de moeite waard om eens te beluisteren, en om de songtekst mee te lezen.
Je moet er wel even een kleine tien minuten voor gaan zitten, maar dan hoor en lees je ook tot welk meesterwerk een theoloog - zoals de bandoprichter Chris Simpson - kan komen, met een popsong zoals deze.

Geen opmerkingen: