Donderdag 11
februari 2016
Inleidende presentatie van Antonie Reichling |
Stap
eens uit je comfortzone
In het hoger (beroeps)onderwijs
kiezen veel hogescholen voor een vergelijkbare aanpak bij hun kwaliteitszorg.
Natuurlijk zijn er verschillen, maar die zijn vaak marginaal. Zonder onze
huidige werkwijzen te diskwalificeren, willen we vandaag tijdens de
netwerkbijeenkomst van ons Platform HBO van het Nederlands Netwerk voor
Kwaliteitsmanagement in het Cursus- en Vergadercentrum Domstad te Utrecht op
deze middag proberen met elkaar zogenoemd ‘out of the box’ te denken over
bijvoorbeeld:
- · Hoe zou je als kwaliteitsadviseur op een fundamenteel andere manier met kwaliteitszorg kunnen omgaan?
- · Stel dat er geen landelijk NVAO-accreditatiekader meer zou zijn en jouw college van bestuur schaft in één keer het huidige systeem van alle audits, evaluaties en verbeterplannen af. Sta je dan met lege handen, óf kun je nu iets nieuws verzinnen dat minstens zo effectief is?
- · Hoe kun je zelf in je rol als kwaliteitsadviseur impulsen geven aan de kwaliteit?
- · Hoe kun je je persoonlijke effectiviteit hiervoor inzetten?
Gastspreker
Antonie Reichling
Om ons vanmiddag uit onze comfortzone te halen, hebben we een spreker van
buiten het HBO uitgenodigd. Dat is Antonie Reichling, organisatiecoach,
opleider, adviseur en projectmanager, en ook auteur van het boek: “Derde generatie kwaliteitsmanagement”.
Een uitspraak van hem: “Mijn
standaardvraag [aan deelnemers van de Master Kwaliteitsmanagement] is: “En wat
ga jij er aan doen dat zij [het management] voelen dat ze ‘moeten’, of - nog beter - dat zij gaan ‘willen’! Verbeter de
wereld, begin bij jezelf.”
Netwerkbijeenkomst
We prijzen ons gelukkig met een grote opkomst, want bij de eerste vijftig
aanmeldingen moest de inschrijving al worden stopgezet wegens de capaciteit van
de gereserveerde vergaderzaal. Netwerkvoorzitter Paul Nieuwenhuis heet alle
aanwezigen hartelijk welkom, en geeft dan eerst het woord aan Saar Wismans
& Margreet de Roover van Christelijke Hogeschool Windesheim, die in een ‘halen’-presentatie
met als motto ‘terug naar de bedoeling’
een oproep bij ons deponeren om hen innovatieve ideeën voor onderwijsevaluaties
toe te doen komen.
Daarna loopt Paul Nieuwenhuis met ons het programma van vanmiddag op
hoofdlijnen door, en geeft hij het woord aan netwerklid Ouke Pijl, die samen
met netwerklid Paul van Deursen dit middagprogramma heeft georganiseerd. Ouke
verzorgt een inleiding op het middagthema en introduceert onze gastspreker van
vanmiddag.
De
kwaliteitsmanager en de toenemende complexiteit van de kwaliteitsfunctie
De presentatie van gastspreker Antonie Reichling luidt: ‘De kwaliteitsmanager en de toenemende complexiteit
van de kwaliteitsfunctie’, met als subtitel: ‘Verbeter de wereld, begin bij jezelf’.
Organisaties zijn systemen, waarin mensen werken, en dat laatste maakt het
geheel derhalve tamelijk irrationeel, emotioneel, en in toenemende mate ook
intercultureel. In onze organisaties spelen vaak taaie problemen, die al lang
niet meer eenvoudig, niet lineair kunnen worden opgelost. Onze werkelijkheid is
tamelijk complex, niet alleen voor wat betreft de vraagstukken waarvoor we ons
zien gesteld, maar ook met betrekking tot de manier waarop we van start kunnen
gaan met het vinden van adequate oplossingen voor onze werkproblemen. En dan
willen we ondertussen ook nog graag onze stakeholders (bijvoorbeeld studenten)
tevreden stellen en houden, en willen we die stakeholders ook graag nog op de
weg van ‘engagement’ zetten en houden.
Kwaliteit betreft alle organisatieaspecten, waarbij onze uitdaging vooral
ligt op het snijvlak van al die aspecten. Als je met die uitdagingen aan de
slag gaat, en dat aanvliegt vanuit simpele afwegingen, krijg je in je
werkpraktijk te maken met complexe dilemma’s.
Kwaliteitsborging is niet langer meer een zaak van wat er binnen een
organisatie speelt. Kwaliteitsborging wordt steeds meer een zaak van wat er
tussen organisaties speelt. De uitdagingen daartoe liggen dus vooral in de
netwerken, waarin organisaties opereren. Kwaliteit is niet alleen iets voor het
‘nu’, maar zeker ook iets voor ‘later’.
Einddoel
Als er in organisaties sprake is van ‘kwaliteitscultuur’, dan voelt
iedereen in die organisatie zich verantwoordelijk voor de kwaliteit, en is men
er ook op gericht om alles wat men een eerste keer doet, direct al goed te
doen. Voorwaarde voor een kwaliteitscultuur is wel dat de leider commitment
toont. Overigens is het zo dat kwaliteit per definitie niet aan de top begint,
maar aan de randen van de organisatie.
In het huidige tijdsbestek kun je gerust stellen dat kwaliteitsvraagstukken
tegenwoordig niet meer lineair oplosbaar zijn. Het is te simplistisch om dat te
denken. De werkelijkheid van vandaag de dag is daarvoor veel te complex.
Een goede kwaliteitsmanager verleidt je om te werken aan en met
kwaliteitsprogramma’s, maar we moeten ook onder ogen zien dat je wel een ‘schaap
met vijf poten’ moet zijn om je werk als kwaliteitsmanager tegenwoordig goed te
doen.
Het werkterrein van de kwaliteitsmanager is divers, bijvoorbeeld: sociaal,
infrastructureel en functioneel; en het is een voortdurend werken aan
ongestructureerde organisatieproblemen.
Maar wat betekent dat nu voor de kwaliteitsmanager?
In elk geval dat je het niet alleen af kunt. Je moet kwaliteit integreren
in de lijn. Kwaliteit moet je integraal aanpakken, je functie als
kwaliteitsmanager is dan ook integraal. Zorg er in elk geval voor dat allerlei
mensen met complementaire profielen met elkaar samenwerken. De
kwaliteitsfunctie wordt faciliterend van aard, gericht op soft skills, waarbij
je als kwaliteitsmanager vaardig moet zijn in het opbouwen van sociaal
kapitaal.
Vragenronde
Na de presentatie van Antonie Reichling is er gelegenheid om de gastspreker
vragen te stellen. In die sessie komt onder andere aan de orde:
De tijdsspanne waarbinnen een organisatie moet gaan bewegen om te gaan veranderen,
wordt steeds korter.
De werkelijkheid is complexer dan de PDCA-cyclus.
De eisen die worden gesteld aan het documenteren van hoe goed je bezig bent
(geweest), zijn steeds hoger geworden, en dat blijft ook wel belangrijk. Maar we
moeten ook onder ogen zien dat het voor ons steeds moeilijker wordt om aan te
geven wat we in de (nabije) toekomst gaan doen, en omdat dat steeds moeilijker
wordt, mag je ervan uit gaan dat dat op den duur minder belangrijk gaat worden.
Wel is en blijft het belangrijk om te weten wat er op de agenda staat van de
leider van de organisatie.
Workshop ‘Out of
the box’
Na de pauze gaan we in vijf subgroepen uiteen. In elke groep vertelt een casus-inbrenger
over een representatieve werksituatie, waarin hij of zij als kwaliteitsadviseur
normaal gesproken vaak opereert. Deze vijf cases worden ingebracht door Nels
Groot, Rik Feddes & Anneke Mengerink, Ouke Pijl, Paul van Deursen en Léon
van der Meij.
Alle vijf reflecteren zij op de inhoud van de presentatie van Antonie
Reichling, en koppelen ze dat aan de manier waarop zij zelf hun rol als
kwaliteitsadviseur invullen. Ze gaan bijvoorbeeld in op welke elementen van de
presentatie van Reichling hen aan het denken hebben gezet. En op welke aspecten
zouden zij hun rol nu veranderen? Waar is volgens hen de meeste winst te halen,
en waar zit voor hen het grootste potentieel voor hun persoonlijke effectiviteit
en voor hun werkorganisatie? Ze proberen aan te geven op welke wijze hun rol
anders zal worden, of zou moeten worden om die potentiële winst aan te kunnen
boren. Kan ik het effectiever maken? En op welke wijze wordt dan mijn
interactie met de lijn, met de docenten en met andere stakeholders anders?
Na deze eerste ronde mogen we de inbrenger informatieve vragen stellen om
de ingebrachte casus verder uit te diepen, en om de beoogde andere rolopvatting
waaraan de inbrenger denkt verder aan te scherpen.
Daarna geven we als groepsleden adviezen aan de casusinbrenger, om zijn of
haar rol effectiever te maken, door ‘out of the box’ te denken.
Als reactie daarop vertelt de inbrenger met welke zojuist ontvangen
adviezen hij of zij verder kan; op welke wijze hij/zij diens rol voortaan
effectiever kan invullen, wat hij/zij voortaan niet meer zal doen, of nog
steeds zal blijven doen, en wellicht voortaan ook op een nieuwe manier gaat
doen.
Plenair resumé
Deze workshopronde wordt plenair afgesloten. Vanuit alle vijf subgroepen
komt een korte presentatie over de casus, en over hetgeen in de groep is
besproken. Na elke groepspresentatie krijgt Antonie Reichling de gelegenheid om
vanuit zijn presentatie en visie te reageren en te reflecteren op de resultaten
van wat in de afzonderlijke groepen is besproken.
Als alles is gepresenteerd en daarop is gereflecteerd, is het slotwoord
weer aan onze voorzitter Paul Nieuwenhuis, die de inbrengers van de cases, de
organisatoren Paul van Deursen & Ouke Pijl, en onze gastspreker Antonie
Reichling hartelijk bedankt voor hun bijdrage aan deze HBO-netwerkbijeenkomst.
1 opmerking:
Wiep, Dank voor het snelle en informatieve verslag! Ouke
Een reactie posten