Energiecentrale van de VW-fabriek in Wolfsburg |
Kaiser Wilhelm-Gedächtniskirche
De 'Berliner' herfstvakantiereis van Durkje en mij loopt ten einde, want vandaag is de terugreisdag. Omdat we pas na het middaguur vanuit Berlijn vertrekken, benutten we vanmorgen na het ontbijt eerst de gelegenheid om nog een frisse stadswandeling te maken over en naar het begin van de Kurfürstendamm. Waar de Kurfürstendamm begint, staat de 'Kaiser Wilhelm-Gedächtniskirche', die we eergisteren al eens bezochten. Een groep Nederlandse scholieren wordt daar door hun leraar met luide stem op het hart gedrukt dat ze uiterlijk om 11.45 uur weer hier aan de voet van de Gedächniskirche moeten staan voor het volgende programma-onderdeel. Daarna wandelen ze naar en in de Gedenkhalle van de oude Gedächtniskirche.
Polizeipfarrerrin
Als Durkje en ik de moderne Gedächtniskirche binnen wandelen, valt ons het groot aantal bezoekers op dat hier in politie-uniform of anderszins formeel gekleed ook naar binnen loopt, of al binnen is. Dat geeft een wel heel andere sfeer dan afgelopen dinsdag, toen we hier slechts een twintigtal toeristen en andere kerkgangers aantroffen. Als ik in de kerkzaal een politieagent vraag waarom hier zoveel politie-officials rondlopen, vertelt hij dat hier in de kerkzaal over 20 minuten de installatie zal plaatsvinden van de nieuwe Berlijnse 'Polizeipfarrerin' Marianne Ludwig, die sinds kort is benoemd als pastoraal werker voor de ruim 20.000 Berlijnse politieagenten. Na een korte rondgang door de kerkzaal verlaten we de Gedächtniskirche, waar over enkele minuten haar installatie zal aanvangen.
S-Bahn en IC
We bezoeken daarna nog enkele warenhuizen en keren dan terug naar onze hotelkamer, om uit te checken in ons hotel Savoy. We nemen een uur de tijd om onderweg naar het station nog enkele broodjes en wat drinken voor onderweg te kopen, en om dan met de S-Bahn van station Zoologischer Garten naar Berlin Hauptbahnhof te 'bahnen', vanwaar om 12.45 uur onze internationale InterCity-trein (IC) vanuit Berlijn vertrekt richting Amsterdam. In tegenstelling tot onze heenreis, hoeven we tijdens de terugreis in Duitsland niet over te stappen.
Autoland Duitsland
Rond 13.00 uur verlaten we Berlijn en vele kilometers verderop passeren we ter hoogte van Helmstedt de voor ons nu onzichtbare grens tussen het voormalige Oost- en West Duitsland. Het 'land' dat mede zo bekend werd vanwege het automerk 'Trabant' - in de volksmond ook wel de 'Trabi' genoemd - ligt nu achter ons. Auf Wiedersehen Trabi!
We rijden verder door het land van dat andere Duitse automerk, van de 'Volkswagen', afgekort als VW. Iets verder dan Helmstedt passeren we de autostad Wolfsburg, beroemd als hoofdzetel van het grote Volkswagen-concern.
Onze trein stopt op Wolfsburg Hauptbahnhof, dat recht tegenover de VW-fabriek ligt. Aan de overzijde van het Mittellandkanal zien we vanuit de trein de grote energiecentrale van de Volkswagenfabriek in Wolfsburg.
Daarna zoeft de trein weer verder en verlaten we ook het Volkswagenland als we rond 17.00 uur de Duits-Nederlandse landsgrens passeren. Auf Wiedersehen VW!
De vertraagde trein Zwolle - Leeuwarden
We verlaten de InterCity in Almelo, om de aansluitende NS-trein van Almelo naar Zwolle te nemen. De NS-reisplanner had ons al gewaarschuwd dat de trein met twee minuten vertraging vanuit Almelo zou vertrekken vanwege spoorwerkzaamheden, maar als we in Almelo willen instappen in de trein naar Zwolle, lezen we op het perron dat deze trein niet verder rijdt dan Raalte, vanwege die spoorwerkzaamheden.
In Raalte kunnen we dan overstappen op vervangend NS-busvervoer naar Zwolle, maar daardoor zullen we vrijwel zeker onze geplande aansluiting in Zwolle missen.
Dat valt bij nader inzien echter mee, want de trein vanuit Zwolle naar Leeuwarden heeft 8 minuten vertraging, dus op het laatste moment kunnen we nog instappen om naar Leeuwarden verder te reizen.
Te krappe aansluiting bus Leeuwarden - Stiens
In Leeuwarden hebben we dan vanwege die treinvertraging wel weer pech, want als we op het Leeuwarder busstation arriveren, zijn de beide aansluitende bussen van Leeuwarden naar Stiens zojuist vertrokken. Reizigers uit Noord-West Fryslân klagen regelmatig over die krappe aansluiting, want als de buschauffeur zich exact aan de vertrektijd houdt, moeten alle overstappende trein-buspassagiers - vanwege een enkele minuut - een uur op het busstation van Leeuwarden wachten op de eerstvolgende bus naar Stiens.
Maar voor ons is de redding anderszins nabij, want Pieter blijkt met de auto in Leeuwarden te zijn, dus na een telefonisch hulplijntje naar Pieter rijdt hij nog geen vijf minuten later met de auto voor, om ons dan met de auto even naar Stiens te rijden. We zijn dan tegen 19.45 uur weer thuis, na een reis van zeven uren van Berlijn naar Stiens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten