zaterdag 9 november 2013

Van Toegepaste Vrijetijdswetenschappen naar Vrijetijdsmanagement

Zaterdag 9 november 2013
De grote 25 langs de Kennisboulevard @ Stenden @ Leeuwarden















Toegepaste Vrijetijdswetenschappen in 1989
In dit lopende collegejaar 2013-2014 is het 25 jaar geleden dat de HBO-opleiding 'Toegepaste Vrijetijdswetenschappen' (TVW) in Leeuwarden begon binnen de Christelijke Hogeschool Noord-Nederland (CHN), tegenwoordig Stenden Hogeschool. De CHN-school die deze opleiding indertijd aanbood, heette toen de 'Leisure Management School Leeuwarden', afgekort: LMSL.
Stenden  heeft na deze 25 jaar de langste ervaring en de meeste expertise in het aanbieden van Associate, Bachelor en Master Degrees in de vrijetijdssector in Nederland.
Startend als opleiding Toegepaste Vrijetijdswetenschappen, is deze opleiding inmiddels uitgegroeid tot een respectabele opleiding met een ondernemend programma, en jaarlijks met gemiddeld 600 nationale en internationale studenten.

Vrijetijdsmanagement in 2014
Anno 2013 is het toegestaan dat Nederlandse opleidingen in het hoger onderwijs een Nederlandstalige opleidingsnaam en ook een internationale opleidingsnaam mogen voeren. De meeste opleidingen in het hoger onderwijs hebben voor hun Nederlandstalige naam - veelal in samenwerking met collega-opleidingen in den lande - gekozen voor een Engelstalige opleidingsnaam. De internationale naam die de opleiding Vrijetijdsmanagement momenteel voert, is: 'Leisure Management'. Deze Engelstalige opleidingsnaam sluit beter aan bij de internationale studentenpopulatie die deze opleiding voor de 'Leisure Industry' in Leeuwarden bedient.

Meaningfull Leisure @ Leisure Management
Het 25-jarig bestaan van deze opleiding gaan we vieren. In april 2014 zal het evenement 'Meaningfull Leisure' door de opleiding worden georganiseerd; een eigenzinnig en speels evenement, waarin onze studenten, alle relaties, maar vooral ook onze 2.000 alumni (reeds afgestudeerden) een bijzondere 'experience' gaan creëren.
Bij dit evenement willen wij een mix creëren tussen kwalitatief hoogstaande inhoudelijke en feestelijke componenten, die op zichzelf staand allemaal eigenzinnig en speels zijn. Aandacht voor de doelgroepen en voor het individu, en ook interactie zijn belangrijke kenmerken daarvan.
Daarnaast zal de toekomst van Leisure Management centraal staan; een gezamenlijk einddoel, dat als rode draad door het evenement loopt.
Het moet een bovenal feest van herkenning en van vooruitkijken worden; en alles in een bijzondere setting, waar de deelnemer centraal staat.

Geen opmerkingen: