Vestiging van Hogeschool Inholland in Den Haag |
Haagse intervisie
Regelmatig komen in Nederland rondom diverse werkvragen
groepen collega’s bijeen, die met elkaar willen sparren over kwaliteitszorg in
het hoger onderwijs. De ene keer gaat het over de kwaliteitscultuur, dan weer
over hoe je een Kritische Reflectie schrijft, of hoe je op behoorlijke wijze de
geldende wet- en regelgeving kunt interpreteren, die op het hoger onderwijs van toepassing is.
Vandaag neem ik deel aan zo’n collegiale intervisiegroep,
waarbij we specifiek het beoordelen van afstudeernivo van opleidingen in het
hoger beroepsonderwijs bespreken. Collega’s van verschillende hogescholen zijn
vandaag naar Hogeschool Inholland gekomen in haar vestiging in Den Haag om daarover met elkaar in een collegiaal
intervisiegesprek te overleggen.
Gerealiseerd nivo
Na een kennismakingsronde inventariseren we welke items
momenteel actueel zijn binnen onze hogescholen voor wat betreft het beoordelen
van eindnivo. We hebben allemaal zo onze eigen ervaringen in onze eigen
hogescholen met de wijze waarop het nivo van opleidingen wordt geborgd,
beoordeeld en geëvalueerd. Niet alleen intern besteden hogeschoolmedewerkers
veel aandacht aan het nivo van de opleidingen, ook extern wordt er toezicht
uitgeoefend op de wijze waarop en de mate waarin opleidingen erin slagen hun
afgestudeerden te brengen naar het vereiste afstudeer-nivo.
Hogescholen laten
hun opleidingen periodiek beoordelen door onafhankelijke evaluatieburo’s,
waarna de beoordeelde opleidingen op grond van een positief advies in een
zogenoemd 'Visitatierapport' voor de
komende jaren een keurmerk kunnen aanvragen bij de Nederlands-Vlaamse
Accreditatieorganisatie (NVAO). Als een opleiding niet op alle
beoordelingsstandaarden een voldoende oordeel behaalt, bestaat de mogelijkheid
dat zo’n hogeschool een hersteltraject krijgt toegewezen, waarbinnen men wordt
uitgedaagd om in tweede instantie wel in voldoende mate aan de gestelde kwaliteitscriteria te
voldoen.
Accreditatie
Het ligt wel voor de hand dat zo’n periodieke, formele
opleidingsbeoordeling een spannende aangelegenheid is voor studenten, docenten,
stafmedewerkers, bestuur en raad van toezicht, want er hangt veel af van een
positief oordeel . Zo’n accreditatie geeft de hogeschool namelijk het recht om
erkende graden (zoals Associate degree, Bachelor, Master) aan afstudeerden te
verlenen; studenten van erkende opleidingen verkrijgen het recht op
studiefinanciering en de hogeschool wordt door de overheid bekostigd om de
opleiding de komende jaren aan te bieden.
Voldoende reden dus om regelmatig met elkaar in gesprek te
zijn over de wijze waarop je als hogeschool kwalitatief goed onderwijs blijft
aanbieden; om te bespreken hoe je aan de daartoe gestelde criteria kunt (blijven)
voldoen, hoe je dat met positief gevolg laat beoordelen, en wat je te doen
staat als zo’n opleiding in een herstelperiode verzeild raak, om met een dan
vereist herstelplan binnen de daartoe gestelde termijn wel weer aan de
wettelijke kwaliteitscriteria te voldoen. Over al deze zaken zijn we vanmiddag
met elkaar in gesprek, om elkaar te bevragen, elkaar te informeren, elkaar te
adviseren en goed in beeld te krijgen hoe we onze hogeschoolopleidingen goed
bij de les (kunnen) houden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten