Cover van het Webwijs-boek |
Slim mixen
Web 2.0 biedt computergebruikers een grote keuze aan mogelijkheden via het internet om informatie te
delen en/of om jezelf te profileren. Maar wat wil je er eigenlijk mee bereiken, en hoe doe je dat?
In het boek 'Effectief social media gebruiken in 90 minuten' leer je snel hoe je voor je eigen doelstelling(en) de juiste mix van
social media kiest; en daarbij ook hoe je na die keuze effectief gebruik maakt
van social media, zoals bijvoorbeeld: LinkedIn, Twitter, Facebook en weblogs.
Dit boek biedt een praktisch houvast voor iedereen die een
weloverwogen keuze wil maken uit het scala aan mogelijkheden die social media
bieden.
Onderwerpen die in dit boek aan bod komen, zijn:- Een slimme combinatie van social media kiezen, die past bij jouw doel;
- Op de hoogte blijven met social media;
- Uitbreiden van je netwerk;
- Klanten of werk vinden, online;
- Bloggen en microbloggen;
- Online contentsharing, podcasting en vodcasting.
Boek en serie
De serie 'in 90 minuten' is bestemd voor de werkende professional, die altijd tijdgebrek ervaart, die gelijktijdig veel ballen in de lucht moet houden, die zich geen tijd gunt voor een cursus of training, maar die wel bij wil blijven op uiteenlopende gebieden.
Deze serie beknopte boeken helpt je om je professionele of persoonlijke vaardigheden bij te spijkeren in een tijdsbestek van bijvoorbeeld een speelfilm of van een voetbalwedstrijd. Deze boekjes maken je ook bewust van de vaardigheden die je moet beheersen, en ze beschrijven op korte wijze hoe je die vaardigheden kunt doorontwikkelen.
Behalve dit boek, bevat deze serie ook titels over: presenteren, verkopen, rapporteren, doelgericht werken, gespreksvaardigheden, onderhandelen en een baan vinden met social media.Webwijs
Dit boek kwam tot stand onder redactie van Lilian Eefting, maar de publicatie staat op de auteursnaam van 'Webwijs'. Webwijs is een netwerk van trainers, dat op maat en doelgericht trainingen verzorgt over 'het nieuwe werken' en over de zinvolle inzet van social media daarbij. Webwijs wil je uitleggen hoe social media je kunnen helpen om jouw persoonlijke doelen te bereiken.
1. Wat zijn social media
In dit hoofdstuk worden social media ingedeeld in de volgende vier categorieën: sociale netwerken, blogs & microblogs, online contentsharing en samenwerkingstools; vier categorieën, waarbij de nadruk van 'sociale interactie' verschuift naar 'content'.
Behalve deze vier categorieën wordt ook ingegaan op 'Really Simple Syndication' (RSS: eenvoudige gelijktijdige publicatie), waarbij je een (gratis) 'abonnement' neemt op websites die je vaak bezoekt, om op de hoogte te blijven en/of voor je online profilering.
2. De invloed van sociale media
Het oorspronkelijke eenrichtingsverkeer op het web is in de loop der tijd verschoven naar een veel meer interactieve toepassing, waarbij webgebruikers zelf publiceren en delen; we noemen dat ook wel: 'Web 2.0'.
Informatie wereldwijd verschaffen en vinden is nog nooit zo gemakkelijk geweest als nu, en onze levens zijn online steeds meer vervlochten geraakt. Het is verstandig om tegenwoordig zelf actief en weloverwogen mee te doen middels je eigen presentie in Web 2.0.
3. Doelgericht inzetten van sociale media
Social media kunnen je leven & werken gemakkelijker maken, maar dat staat of valt wel met de doelen die je in je leven & werken wilt bereiken. Social media helpen je om op de hoogte te blijven (met bijvoorbeeld RSS), om je netwerk uit te breiden (met bijvoorbeeld LinkedIn), en om te laten zien waarmee je bezig bent (via bijvoorbeeld Twitter) en wat je wilt bereiken (met bijvoorbeeld een Weblog).
4. Tips voor het gebruik van sociale media
Dit vierde hoofdstuk geeft een aantal algemene tips voor het inzetten van social media. Je wordt gewezen op het belang van een goede voorbereiding. Daarna worden succesfactoren beschreven voor een slim en effectief gebruik van social media. Tenslotte wordt aan lezers met het 'maar, ik heb niets te melden-syndroom' tips gegeven om zich toch maar wel te presenteren op het web.
5. Op de hoogte blijven
In dit hoofdstuk wordt nader ingegaan op RSS, op de handigheid ervan, op wat je ervoor nodig hebt, over de valkuil van informatieoverdaad en met afsluitend enkele tips voor RSS-gebruik.
6. Je netwerk uitbreiden
Dit hoofdstuk gaat ervan uit dat het belangrijk is dat je gekend wordt en dat jij ook anderen kent. Je 'online presence' kan - mits verantwoord ingezet - positief voor je gaan werken.
Er wordt uitgelegd wat een goed netwerk is. Daarna wordt van 'online social networking' aangegeven wat het is, wat je er aan hebt, en wat algemene tips zijn voor het doelgericht inzetten van online sociale netwerken. Hier wordt je bijvoorbeeld ook geattendeerd op de (goede of slechte) reputatie van de netwerkcontactleden in je online contactenlijst.
Het tweede deel van dit hoofdstuk is meer gericht op netwerktoepassing, zoals bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook, Google+ en Hyves.
7. Klanten of werk vinden
Hier wordt je gewezen op het belang van 'je reputatie als expert opbouwen' middels een online identiteit. Je kunt online je kwaliteiten zichtbaar maken, je netwerk vergroten en meer divers maken. Social media kunnen van onschatbare waarde zijn om vacatures te vinden, om daartoe informatie in te winnen en om 'in the picture' te komen bij een potentieel nieuwe werkgever.
8. Zelf publiceren - weblogs
Nadat is uitgelegd wat een weblog is en nadat is gewezen op de tijdsinvestering en de discipline die nodig zijn om een weblog succesvol te gebruiken, wordt je uitgelegd hoe je een weblog slim en effectief kunt gebruiken. Veelgemaakte fouten worden genoemd, er wordt uitgelegd wat je moet doen voordat je aan de slag gaat met bloggen, hoe je een weblog inricht, hoe je goed schrijft op je weblog en hoe je het duurzaam bloggen kunt inpassen in je drukke leven.
9. Zelf publiceren - microblogs
Dit hoofdstuk gaat over microblogs zoals Yammer en Twitter. Vooral Twitter wordt uitgebreid beschreven; over het beginnen met twitteren, over de 'do's & don'ts', en over het bezwaar van informatieoverdaad.
10. Zelf publiceren - online contentsharing
Hier gaat het over 'communities' van webgebruikers die hun gemeenschappelijke interesse delen. Dat kan bijvoorbeeld op het gebied van foto's (via onder andere Flickr en Picasa en Instagram), en van video's (via onder andere YouTube en Vimeo) en van presentaties (via onder andere Slideshare en Prezi).
11. Zelf publiceren - podcasting en vodcasting
Voor wie niet van schrijven houdt en/of voor wie liever bezig is met geluid en/of beeld, zijn podcasting en vodcasting geschikte vormen om toch actief te zijn op het web. In dit hoofdstuk wordt uitgelegd hoe je hiermee aan de slag kunt en waar je vooral op moet letten bij podcasting en vodcasting; denk daarbij bijvoorbeeld aan portretrecht en auteursrechten.
3 opmerkingen:
Hoi Wiep, wat een goede samenvatting heb je hier gegeven.
Goede samenvatting van het boekje dat feitelijk voor 95% door mij geschreven is :-D
Dag Sanne,
Dank voor je compliment. Het boekje laat zich ook prima samenvatten, omdat je het mooi 'to the point' hebt geschreven. Een duidelijke structuur en veel inhoud beknopt beschreven.
Aangenaam om te lezen.
vr. gr.
Wiep Koehoorn
27juni13
Een reactie posten