vrijdag 17 februari 2012

20 jaar Small Business and Retail Management in Leeuwarden

Donderdag 16 februari 2012 

Ben Vloon als spreker tijdens de SBenRM-jubileumconferentie















20 jaar SBenRM
Dit jaar vieren we binnen Stenden Hogeschool het jubileum ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van de opleiding Small Business en Retail Management (SBenRM) in onze hogeschoolvestiging te Leeuwarden. In het kader van dat jubileum wordt vandaag door deze opleiding een conferentie georganiseerd voor alle oud-medewerkers en voor alle huidige medewerkers van deze HBO-opleiding SBenRM. Als oud-medewerker van SBenRM woon ik deze jubileumbijeenkomst bij, die wordt gehouden in hotel 'Ampt van Nijkerk' te Nijkerk.

Terugblik op 20 jaar
De conferentie wordt geopend door Ralph Ferwerda, de Academic Dean van de opleiding SBenRM van Stenden Hogeschool. Hij vertelt over de start van de opleiding (begonnen met 100 studenten en tegenwoordig al 882 studenten), over wat er in die 20 jaar zoal is gedaan, en hij sluit af met een mooie SBenRM-limerick, de dichtvorm die bij deze opleiding al jaren een veelgebruikte manier van verwoorden is. Dan spreekt Dominicus Kamsma vanuit de VU in Amsterdam de zaal via Skype toe, als voormalig hoofd van de opleiding. Hij vertelt onder andere over de start van het competentiegericht onderwijs en over het begin van de duale onderwijsvorm van deze opleiding.

Initiatieffase
Ondertussen is ook Evert Helfferich gearriveerd, het eerste hoofd van deze opleiding, in de jaren dat de opleiding nog Retail Management werd genoemd en dat de school bekend stond als de Retail Management School Leeuwarden (RMSL). Hij vertelt over de initiatieffase van de jaren 1990-1992 en over de eerste jaren dat de opleiding werd aangeboden. Ook benoemt Evert de internationale oriëntatie waarmee deze voor Nederland toen nog unieke HBO-opleiding begon.

De eerste jaren
Omdat enkele geplande sprekers wegens omstandigheden vandaag niet aanwezig kunnen zijn, had Ralf me zojuist tijdens de ontvangst gevraagd of ik als spreker zou willen fungeren, om iets te vertellen over de wijze waarop de opleiding in 1992 van start is gegaan. In mijn toespraak vertel ik over het onderzoeksproject in het jaar 1991, waarmee ik een door het werkveld gevalideerd beroepsprofiel van de 'Retail Manager’ heb ontwikkeld, dat vanaf 1992 de basis is geweest voor het vierjarige onderwijsprogramma van deze opleiding. Ook komt aan de orde op welke wijze onze vrije afstudeerrichting Retail Management van de CHN-hotelschool een zelfstandige opleiding werd en hoe de combinatie van Small Business en Retail Management uiteindelijk heeft geleid tot de huidige naam en het geldende beroepsopsleidingsprofiel van SBenRM. Ook noem ik enkele resultaten van mijn toenmalige taak van coördinator internationalisering, die onder andere leidde tot een groot aantal samenwerkingsrelaties met bijvoorbeeld buitenlandse universiteiten, hogescholen, stagebedrijven en internationale (Retail)netwerken. Teveel eigenlijk om op te noemen over de periode dat ik nog als docent Store Management van Retail en later als Projectleider Small Business werkzaam was in deze mooie beroepsopleiding.

Doorontwikkeling
Laatste collega-spreker Peter Helderman - voorheen onder andere docent en stagecoördinator - vertelt met gepaste trots over de eerste jaren van de opleiding, waarin met name creativiteit en pionieren centraal stond. Hij vertelt over bijvoorbeeld de tweedejaars stage, het derdejaars leerbedrijf en de wijze waarop dat leidde tot de duale onderwijsvorm van SBenRM. Ook de ‘move’ die de opleiding naar ‘action learning’ maakte, wordt door Peter genoemd.
Een mooie vorm is dit om zo met voormalige collega's terug te blikken op die mooie jaren en om tegelijk ook aan de later ingekomen collega's te vertellen hoe het allemaal begon en doorgroeide.

Future of Retailing for Digital Immigrants and Digital Natives
Keynote speaker tijdens de jubileumconferentie van vandaag is Ben Vloon, eigenaar van 'Crowd+Company’, een Friese onderneming die bedrijven ondersteunt in het vinden, boeien en binden van klanten door middel van een slimme mix van Service Design, Lean, Six Sigma, Marketing en Communicatie. Hij spreekt over de huidige en de toekomstige ontwikkelingen van de retailsector voor wat betreft digitalisering en beleveniscreatie.
Enkele zaken die in de presentatie van Ben Vloon aan de orde komen:

• De generatie van de zogenoemde Digital Natives komt eraan;
• Het merk is niet langer van de retailer;
• We gaan naar andere manieren van samenwerking in de retailbranche;
• Social media zoals Twitter, Facebook, Linkedin en Foursquare zijn 'leuk voor erbij';
• Wij willen dat mensen fan worden van ons merk en dat de merkenloyaliteit op een andere manier tot stand komt;
• Social media bieden kansen: wat is je doel, luister naar je klant, ga dan bouwen en ga er dan iets mee doen;
• Werk volgens de principes van Sharing > Touching > Telling > Selling > Bonding;
• Earned media zijn de media die bewezen hebben dat ze de loyaliteit van klanten hebben gewonnen;
• Wat altijd overblijft, is de noodzaak van de beste service;
• Zorg voor Belevenis en Betekenis.

Informeel programma
Tijdens de avond hebben we vóór, tijdens en ná het buffetdiner volop de gelegenheid om in informeel verband elkaar te ontmoeten, elkaar te vertellen over de oude en de nieuwe verhalen van medewerkers - nu eens terugblikkend, dan eens vooruitkijkend. Deze mooie opleiding heeft toekomst met al die actuele en toekomstige uitdagingen in het werkveld en in het hoger beroepsonderwijs.

2 opmerkingen:

Erik zei

Hartelijk gefeliciteerd met deze mijlpaal! Ik koop nog steeds mijn kleding bij een zaak waar een pas-afgestudeerde van de toenmalige RMS bedrijfsleider was. Hun cultuur is een warm bad, en ik blijf er komen (geheel volgens dein de tekst genoemde formule). Niet het artikel is het klantprobleem, maar het probleem waar het artikel een oplossing voor vormt.

Wiep Koehoorn zei

Dag Erik,
Dank voor je felicitatie en je complimenterende woorden. Mooi om te lezen dat de boodschap die we in de afgelopen jaren aan onze Retail-studenten hebben meegegeven nu door jou als klant in de Retail-praktijk ook zo positief wordt ervaren.
Wellicht en graag weer eens tot ziens binnen en/of buiten Stenden Hogeschool.
vr. gr.
Wiep Koehoorn
17feb12