Aan het begin van de avond worden we op het foyerdeck van het Amsterdamse "Muziekgebouw aan 't IJ" welkom geheten door de voorzitters van het College van Bestuur van de VU (René Smit) en van de Raad van Bestuur van VU-medisch centrum (Elmer Mulder), beiden in die hoedanigheid tevens algemeen bestuurder van de Vereniging VU-Windesheim. Durkje en ik zijn hier vanavond als genodigden vanuit de Ledenraad van de Vereniging VU-Windesheim aanwezig bij het jaarlijkse Voorjaarsconcert van het VU-orkest.
Elk jaar is het weer een lust om te zien dat zoveel VU-studenten samen zo'n jonge bezetting van ruim 90 muzikanten vormen. Met deze omvangrijke bezetting is dit orkest bij uitstek geschikt voor het spelen van grote orkestwerken. Het is absoluut ook mede een verdienste van de gepassioneerde dirigent Daan Admiraal dat dit orkest inmiddels het grootste amateursymfonieorkest is van Nederland.
Na het buffet openen de bestuurders Mulder en Smit de avond in de bijna volle concertzaal. De heer Smit wijst ons onder andere op de financiële sponsor-aktie "VU voor Academische Vrijheid", waarmee de VU het elk jaar mogelijk maakt om gerenommeerde wetenschappers enkele maanden in de Vrije Universiteit (VU) kennis te laten maken met de wetenschap in een land waar academische vrijheid eigenlijk een vanzelfsprekendheid is, zulks in tegenstelling tot het land van herkomst van de betreffende gastwetenschappers.
Vóór de pauze speelt het VU-orkest twee stukken:
1. Van George Bizet: suite I en II uit de opera Carmen;
2. Van Darius Milhaud: Scaramouche, in het arrangement voor altsaxofoon en orkest, met als saxofoon-soliste Juana Palop Tecles, die met haar buitengewoon beweeglijk expressieve stijl de show steelt van het in onvervalste samba-stijl gesoleerde slotdeel.
Na de pauze met dessert & koffie speelt het orkest:
Na de pauze met dessert & koffie speelt het orkest:
3. Van Paul Dukas: L'Apprenti sorcier (De tovenaarsleerling), geïnspireerd op Der Zauberlehrling van Goethe, met een canon tussen fagot en basklarinet;
4. Van Manuel de Falla: El sombrero de tres picos (De driekante steek), met in de aanvang een solo van de onzichtbare sopraan Ella Rombouts en waarin even later de fagot en Spaanse castagnetten een belangrijke rol spelen.
Na de laatste klanken van De Falla volgt een daverend, lang applaus voor de jonge musici van dit unieke VU-orkest en voor hun dirigent Daan Admiraal en soliste Rombouts. Morgen is dezelfde uitvoering in de Geertekerk in Utrecht en op 1 maart 2009 nogmaals in het Muziekgebouw aan 't IJ te Amsterdam. Daarna bereidt het orkest zich voor op de tournee naar Bulgarije, van eind juni en begin juli 2009.
Na de laatste klanken van De Falla volgt een daverend, lang applaus voor de jonge musici van dit unieke VU-orkest en voor hun dirigent Daan Admiraal en soliste Rombouts. Morgen is dezelfde uitvoering in de Geertekerk in Utrecht en op 1 maart 2009 nogmaals in het Muziekgebouw aan 't IJ te Amsterdam. Daarna bereidt het orkest zich voor op de tournee naar Bulgarije, van eind juni en begin juli 2009.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten