Woensdag 10 juni 2026
PeerkePad tussen Wittem & Tilburg
Het PeerkePad is onder andere een wandelroute van circa 165 kilometer tussen het Nederlands-Limburgse dorpje Wittem en de Brabantse stad Tilburg, aangevuld met zeven rondwandelingen. Deze wandelroute (sinds 2009) laat je lopen door de verrassend mooie bos- en weidegebieden van de Brabantse en (Belgisch-)Limburgse Kempen, door de Maasvallei en door het Limburgse Heuvelland. De bijbehorende wandelgids beschrijft deze route zowel noord- als zuidwaarts in zeven of acht trajecten.
Deze wandelroute is helaas niet gemarkeerd en verbindt twee bedevaartsoorden met elkaar, namelijk Wittem (het klooster als bedevaartsoord in het redemptoristenklooster dat aan de heilige Gerardus Majella is gewijd) & Tilburg (waar de zalig verklaarde Peerke Donders is geboren).
Etappe 3 van Berg aan de Maas (NL) via Meeswijk (B) naar Opitter (B)
Dit jaar (2026) gaan Durkje & ik samen met Durkje haar broer Eelke & schoonzus Ike het PeerkePad noordwaarts bewandelen, van Wittem naar Tilburg. Dat delen we op in eerst een vijfdaagse van 8 tot en met 12 juni 2026, namelijk van Wittem naar Schaft; en van 22 tot en met 25 juni 2026 nog een vierdaagse van Schaft naar Tilburg.
Vandaag wandelen we met zijn vieren de derde etappe, van Berg aan de Maas (de grens-Maas tussen Nederland en België) naar het Belgische Opitter, over een afstand van 20,6 kilometer. Dat is van de wandelgids het eerste deel van het derde traject van Berg aan de Maas naar Bree (dat is gewijd aan het derde Werk van Barmhartigheid: De dorstigen laven).
Om 06:00 uur staan we op, en ontbijten we in onze caravan op natuurcamping Zavelbos nabij Opoeteren-Maaseik in Belgisch Limburg. Deze camping gebruiken we gedurende deze vijfdaagse als uitvalsbasis.
We verlaten de camping om 7:25 uur en rijden dan met beide auto’s naar het eindpunt in Opitter, waar we één auto parkeren bij de ingang van dit dorp. Dan rijden we gevieren met de andere auto naar de locatie van de pont die vaart tussen het Nederlandse Berg aan de Maas en het Belgische Meeswijk aan de westzijde van de Maas, waar we deze auto parkeren op het parkeerterrein bij de rivierpont.
Langs Maas en Oude Maas
Om 8:05 uur stappen we uit de auto, en dan maken we ons klaar voor vertrek.
We dalen af in de richting van de pont die hier de grens-Maas bevaart.
Op het moment dat de pont vanaf onze kant in Meeswijk de oversteek gaat maken naar Berg aan de Maas aan de overzijde, maken twee mannen van die gelegenheid gebruik om hun meetvaartuig vanaf een boottrailer achteruit te water te laten.
Nu gaan we het fietspad op van de Palmenhof. Linksboven ons staat een oorlogsmonument waarmee de Nederlandse militairen op naam worden herdacht die hier op deze plek aan het begin van de Tweede Wereldoorlog op 10 mei 1940 vóór dag en dauw zijn gesneuveld.
Dan beginnen we aan onze tocht over het fietspad van de Palmenhof langs de Maas.
Het is behoorlijk fris buiten met een stevige wind in de rug. Gelukkig is het nog droog, en dat blijft het vandaag ook nog wel enkele uren.
Verderop vervolgen we onze etappe over de Winterdijk Dilsen-Stokkem. Daarbij lopen we langs een hele oude meander van de Oude Maas, die hier inmiddels deel uitmaakt van het nieuwe natuurgebied Negenoord-Kerkeweerd. Dit dijkpad blijven we volgen tot aan Stokkem.
Dilsen-Stokkem
Zodra we Stokkem bereiken, dalen we af van de rivierdijk en doorkruisen we Stokkem. Daarbij komen we onder andere langs een beeld van een vrouw die aan het ‘struipen’ is. Dat is een bezigheid van vrouwen en kinderen in vroeger tijden, die de jonge wilgentwijgen (de zogenoemde ‘wissen’) tussen twee ijzers door trokken, om die twijgen daarmee te schillen, opdat deze wilgentenen konden worden gebruikt voor vlechtwerk.
Over de Stokkemerbaan wandelen we vanuit Stokkem vervolgens naar Dilsen. De bebouwde kom van Oud-Dilsen gaan we in bij het oversteken van de Vrietselbeek.
Over de Watermolenstraat draaien we door verschillende woonstraten naar het Mariapark, waar de alleenstaande Oude Toren boven de gebouwen en bomen uittorent.
Het begint dan licht te regenen. We schuilen heel even, en zien verderop heel toevallig het wandelstel van PeerkePad-wandelaars lopen, dat we gisteren op de Snijdersberg ontmoetten. Aan de overzijde van de N78 verdwijnen zij in het kasteelpark, en daarna zien we hen vandaag niet meer.
Als het weer redelijk droog is, steken wij de N78 over, en dan wandelen we langs het Kasteelpark Ter Motten het centrum in van Dilsen.
Een eindje verder komen we langs de Sint-Martinuskerk. Boven de kerkdeur hangt een mooie beeltenis van Sint Maarten, die een deel van zijn mantel af snijdt, om dat aan een arme bedelaar te geven.
We kunnen de kapel in van deze grote kerk, om van achter een glazen wand toch een blik te werpen op het interieur van de Sint-Martinuskerk, inclusief het koor met de mooie kerkramen.
Sporen van Dilsen naar de Zuid-Willemsvaart
Voorbij Dilsen gaan we het open veld in, om eerst over de Soerenbosweg en daarna over de Ritserstraat langs weiden en akkers en langs een bosperceel te lopen over verharde wegen.
Op het tweede deel van de Biesestraat gaan we een karrenspoor op door een laan, waarmee we het asfalt van de parallelle Biesestraat letterlijk even kunnen ontlopen.
Aan het eind van het verharde vervolgdeel van de Biesestraat komen we op de T-kruising met de Klaverstraat. Hier moeten we een spoorpad op, maar omdat de Reseltbeek ons dat belet, gaan we eerst een stukje naar rechts op de Klaverstraat, om iets verderop het kaarsrechte fietspad van het Kolenspoor op te kunnen gaan.
We willen zo langzamerhand graag een koffiepauze houden op een bankje, want zo onderhand hebben we circa tien kilometer onafgebroken gelopen. Pas als we de ijzeren Kolenspoorbrug bereiken over de Zuid-Willemsvaart, zien we een houten bank staan, waarop we plaatsnemen voor onze koffiepauze.
Op het moment dat we even later de Zuid-Willemsvaart oversteken, nadert van achteren een groep van zo’n twintig oudere dames op de fiets, en gaan we goed aan de kant op de brug om deze damesfietsgroep veilig te laten passeren op deze rivierbrug.
Nooit meer oorlog
Aan de overzijde van het kanaal volgen we een klein eindje de Kanaalstraat langs het brede kanaal, om dan al vrij snel het bos in te wandelen naar de Weerstandskapel aan de Brugstraat.
Met deze Weerstands-kapel worden de mannen van het Belgische verzet (Weerstand) herdacht, die hier in de Tweede Wereldoorlog zijn gesneuveld bij een beoogde wapendropping door de Geallieerden.
Een plaquette in de kapel maakt duidelijk dat het onze plicht is om het offer van deze verzetsstrijders in onze herinneringen en in die van onze kinderen te bewaren, opdat wij hun daden nooit zullen vergeten, en zij niet voor niets zijn gesneuveld.
Na deze herdenking gaan we het bospad achter de kapel op, om verderop over de Weerstandersweg naar de Panoramaheuvel te lopen, vanwaar wij een mooi vergezicht krijgen over de waterpartijen van het Bargerven in dit bosgebied.
Daarna duiken we dieper het bos in, waarbij we een flinke klim moeten maken.
Dreigende luchten pakken zich samen
Dat bos komen we uit in de Bosbeekvallei, waar we na het oversteken van de Bosbeek aankomen bij de oude Volmolen, met het grote waterrad.
Bij het Danshuis Volmolen vinden we een lang houten zitblok, waarop we onze lunchpauze houden.
Na deze middagpauze lopen we de Volmolenstraat langs een broekbos helemaal uit tot aan de Neeroeterenstraat, waarop we net voorbij de Cassishoeve een akkerpad op gaan in de richting van enkele bospercelen.
De lucht wordt steeds dreigender, en we besluiten bij aankomst bij de bosrand verderop onze regenkleding aan te trekken.
Dat hebben we nog maar net gedaan, en dan begint het al koud en hard te waaien, en even later wandelen we over een akkerpad langs een boomzoom al in de regen.
Het regent gelukkig niet al te hard, maar de buien zijn wel zo hevig dat het tijdig dragen van onze regenkleding ons waarlijk goed doet.
Door regen en bos naar Opitter
Bij een volgende boszoom aangekomen, regent het nog behoorlijk.
Toch duurt het niet al te lang, en langzamerhand neemt de intensiteit van de regen af, en wordt het geleidelijk droog.
We lopen door een uitgestrekt bosgebied verder in de richting van Opitter. Daarbij passeren we in het bos onder andere de open plek in het bos van Paalkamperen Itter.
Verderop gaat het bospad over in de Zandbergenstraat en dan om 14:00 uur arriveren we bij de eerste huizen van Opitter op de Zandbergenstraat bij onze auto.
Vanuit Opitter rijden we dan terug naar de rivierpont van Berg aan de Maas en Meeswijk aan de grensrivier de Maas. Eelke en Ike rijden daar vandaan terug naar de camping, en Durkje en ik gaan met onze auto nog even verder naar Maasmechelen voor de nodige inkopen.
Vanmiddag krijgen we op de camping nog met enkele buien te maken, en het avondeten nuttigen we derhalve gevieren in de caravan van Ike & Eelke.
Daarna hebben we nog de hele avond tijd voor het verrichten van allerlei werkzaamheden die wij voor de rest van deze wandeldag nodig of wenselijk achten.










