dinsdag 28 december 2021

Zicht op Westerhûs op weg naar de Sint-Redbadtsjerke

Woensdag 22 december 2021
 
Westerhûs zonder loopstal

















Loopstal van Westerhûs gesloopt
Vandaag heb ik een bijeenkomst van enkele Nijkleaster-stichtingsbestuurders in klein comité in Jorwert.
Op weg naar Jorwert rijd ik over de betonweg van de Hoptilsterdyk en de Hesenserreed van Hilaard naar Jorwert.
Ver in het oosten, midden in het open weidegebied tussen Hesens, Hilaard, Bears en Fûns zie ik de monumentale boerderij Westerhûs staan, de boerderij die we als Stifting Nijkleaster zullen gaan restaureren om vanaf 2023 te gaan dienen als kloostervestiging van Stifting Nijkleaster.
Na heel veel inspanningen en geduld is het eindelijk zover dat de eerste fase van dit restauratie- en nieuwbouwproject (de eerste 3 kloosterwoningen en de eerste 9 gastenkamers) is begonnen. 
Nadat de bouwplaats door ons aannemersbedrijf Kolthof b.v. in gereedheid is gebracht, is begonnen met de sloop van de aan de boerderij gebouwde loopstal.
Vanaf deze grote afstand zie ik dat de loopstal al is weggehaald, en dat nu alleen nog de oude boerderij fier overeind staat op It Westerhûs onder Hilaard.

Vergaderen op Kleastermoarn
Ik maak met de telelens enkele foto's van Westerhûs en rijd daarna verder richting Fûns en Jorwert.
Even later arriveer ik in Jorwert bij de Sint-Radboudkerk, de kloosterkerk van Stifting Nijkleaster.
Voorafgaand aan ons bestuurlijk overleg in deze kloosterkerk had ik hier het eerste deel van de Kleastermoarn (normaal gesproken de Kleasterkuier) zullen volgen, maar door de anti-Corona-beperkingen kan die wekelijkse bijeenkomst deze week en enkele weken daarop volgend helaas niet door gaan. 
Het is dus stil en leeg in de kerkzaal van deze eeuwenoude dorpskerk. 
Het liturgisch bloemstuk en de lampjes in de kerstboom brengen nog wel enige Kerstsfeer in de kerkzaal, maar daar blijft het vandaag ook bij.
Ik verlaat de koude kerkzaal, en betreed de aangenaam warme Voorkerk, waar we vanmorgen in kleine kring met zijn vieren vergaderen.

Geen opmerkingen: