maandag 30 maart 2020

Maandag 30 maart 2020
Aankomst bij de Norbertijner abdij in het Belgische Leffe

De eerste 31 pelgrimsdagen
De eerste pelgrimstocht van Durkje en mij - van het Friese Sint-Jacobiparochie naar het Spaanse Santiago de Compostela - duurde 152 dagen, in de periode van 16 mei 2005 tot en met 21 oktober 2012. Daarna liepen we aansluitend nog vier dagen door naar het ultieme eindpunt van deze pelgrimage op Cabo Fisterra, op de West-Spaanse rotskust van de Atlantische Oceaan.
Van alle 156 pelgrimsdagen schreven we een verslag, dat in combinatie met de onderweg gemaakte foto's een bijzonder document is geworden van een al evenzo bijzondere pelgrimage. Vanaf dag 32 zijn alle dagverslagen in de loop van de jaren gepubliceerd op mijn (deze) weblog. De eerste 31 dagverslagen zijn hier nog niet gepubliceerd, omdat ik in die periode nog geen weblog bijhield.
Om toch het verslag van die hele pelgrimstocht op deze blog te kunnen lezen, ging ik met terugwerkende kracht nog de ontbrekende eerste 31 wandelverslagen op deze weblog plaatsen. Af en toe heb ik zo'n dagverslag hier gepubliceerd. Vandaag sluit ik die hele serie af, want hieronder staat het verslag van pelgrimsdag nummer 31, over het traject van het Belgische Anhée naar Dinant.
Met het hieronder plaatsen van dit 31e etappe-rapport staan nu dus alle 156 wandel-etappe-verslagen van Sint-Jacobiparochie tot aan Santiago de Compostela op deze weblog.

Van Sint Jacobiparochie naar Santiago de Compostela
Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Vezelay
Van Anhée naar Dinant
Woensdag 17 oktober 2007 – 12 km.
Dag 31: 668,7 – 680,7 km

Vroeg vertrek bij ochtendgloren
Vandaag is de laatste wandeldag in deze serie van drie opeenvolgende in de herfstvakantie.
Om 7:00 uur gaat weer de wekker van de telefoon, kortom: opstaan, wassen en aankleden.
Nadat we de rugzakken gereed hebben voor de komende wandeldag, gaan we om 7:40 uur naar de ontbijtzaal voor een stevig ontbijt.
Na het uitchecken verlaten we om 8:15 uur het hotel Les Jardins de la Molignée in Anhée.
Het is fris buiten en ook nog een beetje schemerig.
We verlaten Anhée direct bij de Pont d’Yvoir, de Maasbrug van Anhée.
Aan de overzijde gaan we in zuidelijke richting naar de spoorbrug, waar we gisteren ons pelgrimspad verlieten.

De ganzen van de boswachter
We wandelen dan al spoedig het middeleeuwse dorpje Houx binnen.
Voorbij de school en de kerk gaan we in Houx-sous-Poilvache linksaf naar de boerderij van het kasteel van Houx.
Achter de stallen van deze kasteelboerderij langs gaan we de heuvel van Géronsart op.
We lopen door het bos over de flank via het smalle pad de heuvel op.
Door het Bois Wuilmotte klimmen we langdurig, totdat we bijna bij de top van de Mont Houx zijn.
Dan daalt een verharde weg langzaam tot aan het boswachtershuis op een kruising van twee boswegen.
De boswachter heeft zojuist de ganzen in het open veld naast zijn woning gevoerd en komt ons – zijn hond goed vasthoudend – vriendelijk groetend tegemoet.
Voorbij de bocht zien we dat deze boswachter zijn hele erf rondom heeft omheind met stapels brandhout; een voor hem alleszins passende natuurlijke omheining.

Natte gronden
Verderop verlaten we de asfaltweg en gaan we over een moeilijk toegankelijk, modderig bospad verder door een moerassig terrein.
Als we het bos verlaten hebben en een eindje verder tussen een bosrand en een weiland lopen, zien we rechts van ons in een lager gelegen deel van dit grasland aan de moeras-minnende vegetatie dat het hier om natte gronden gaat.
Vlak vóór het gehucht Awagne gaan we met een haakse bocht in zuidelijke richting verder, op weg naar een uitloper van het Bois Wuilmotte dat we zojuist ook al doorkruisten.
Ook hier voorbij het bos, langs de bosrand, is het bospad zo drassig, dat het hier en daar niet eens mogelijk is om er te lopen en we ons derhalve genoodzaakt zien om door het hoger gelegen bos te wandelen.
Ten zuiden van het Bois Wuilmotte kunnen we weer droog en schoon verder wandelen.
We komen dan tussen twee boerderijen door op de rand van een heuvelrug.

Regen
Boven op die heuvelkam krijgen we een panoramisch uitzicht over het gebied ten zuiden van deze twee in het buurtschap Buc gelegen boerderijen.
Het weer slaat om, zoals ook al voorspeld was.
Het wordt kouder; het begint eerst te motregenen en dat gaat over in een lichte bui.
We wandelen op dat moment het plaatsje Loyers uit en zijn dan al gearriveerd in de gemeente Dinant.
In de hoek van een weiland vinden we onder een paar bomen enige beschutting om daar onze jassen aan te trekken en om de paraplu tevoorschijn te halen uit de rugzakken.
In warme jassen en met de paraplu hoog voor ons houdend vervolgen we onze weg.
We besluiten nu om - gezien de al vroeg op de dag ingezette regen - niet meer door te lopen naar Anseremme, maar 5 kilometer eerder te stoppen in Dinant.

In de Norbertijner abdij van Leffe
We vervolgen onze weg over het terrein van de steengroeve Montorgueil en lopen dan langs de flank van een heuvelrug in de richting van de Maas.
Vlak voor het dorpje Leffe wandelen we over een verkeersweg de stad Dinant binnen.
Naast het plaatsnaambord van Dinant staat ook een ander opvallend bord met de aanduiding dat we ons hier bevinden op de Sint-Jacobsroute op weg naar Santiago de Compostela.
Over een in onbruik geraakt oud pad wandelen we om 11:00 uur langs de oude stadsmuur het plaatsje Leffe binnen.
Daar zien we in het dal de Abdij van Leffe liggen.
Deze Norbertijner abdij is in 1152 gesticht door monniken van de abdij van Florleffe.
De kerktoren is van de 10e eeuw.
De abdij is ook bekend geworden vanwege het feit dat hier het Leffe-kloosterbier voorheen werd gebrouwen.
Als we de kloosterkerk binnengaan, scharen we ons achter in de kerk bij de mensen die nu een mis bijwonen.
Na enige woorden van de voorganger, voorzang en gebed verlaten we deze abdijkerk weer.
Door de lichte regen wandelen we door Leffe.
We verlaten Leffe aan de achterzijde, waar we klimmend het smalle pad op de oosthelling van de Maas op gaan.
Het pad voert ons boven de huizen van de mijnwerkersbuurt.
Bij Gie hebben we een mooi uitzicht over Leffe achter ons, over Dinant vóór ons èn over de Maas.

Stoppen in Dinant
Op de Rue St. Jacques komen we Dinant binnen.
In een supermarkt kopen we wat drinken voor de terugreis en steken dan om 11:45 uur via de stadsbrug de Maas over, op weg naar het treinstation.
We nemen de trein van 12:14 uur vanuit Dinant naar Namen, waar we om 12:45 uur arriveren.
Om 13:15 uur vertrekken we met de auto uit Namen.
We hebben onderweg flinke regenbuien.
Voorbij Antwerpen is de andere weghelft van de autosnelweg afgesloten.
Twee uitgebrande vrachtwagens staan op opleggers klaar om afgevoerd te worden.
De schoonmaakploeg en de asfalteerploeg staan klaar om het wegdek weer berijdbaar te maken.
We meten vanaf het begin van de omleidingsroute vanaf die afslag 18 kilometer file.
We prijzen ons gelukkig dat we daar niet in terecht zijn gekomen.
Om 18:15 uur zijn we weer thuis in Stiens.
Vandaag hebben we op onze derde wandeldag op rij 12 kilometer afgelegd.
In de afgelopen drie dagen hebben we weer 51 mooie kilometers toegevoegd aan ons pelgrimspad.