zondag 13 september 2015

Zondag 13 september 2015
Op een IJsselmeerstrand aan de voet van de Zuiderdijk bij Kraaienburg

Rond het Gouden Hart van Nederland
In juli 2013 kreeg Durkje bij haar afscheid van de ROC-unit MBO-Zakelijke Dienstverlening onder andere de Lange Afstandswandelgids 'Zuiderzeepad' van haar collega's kado. De subtitel van deze wandelgids is 'Wandelen rond het Gouden Hart van Nederland', waarbij met het gouden hart de voormalige Zuiderzee, en nu het huidige IJsselmeer wordt bedoeld. Deze routegids beschrijft de lange afstandswandeling rondom de voormalige Zuiderzee, te beginnen in Enkhuizen, om dan onder andere via Amsterdam, over de Veluwe en via Kampen naar Stavoren te lopen, over een afstand van ongeveer 400 kilometer.
Vandaag wandelen Durkje en ik ons eerste traject van het Zuiderzeepad, van Enkhuizen naar Hoorn, over een afstand van 29,6 kilometer. Het thema van dit traject is 'West-Friesland: Land van rode kool en appels', verwijzend naar twee van de streekproducten waarmee 'De Streek' tussen Enkhuizen en Hoorn bekend is geworden.

Enkhuizen
Na de overnachting in Enkhuizen beginnen we deze dag vanmorgen vroeg om 7.45 uur met een stevig ontbijt in Hotel du Passage. Tegen 8.30 uur staan we op de kade van de Enkhuizer Buitenhaven om daar ons wandeltraject vanuit Enkhuizen aan te vangen. Langs de Drommedaris (de vestingtoren uit 1540) wandelen we naar en via de bruggen over de Oude Haven en de Oosterhaven naar het Staverse Poortje, vanwaar we weer de stad in gaan, om het oude stadscentrum te doorkruisen. Voorbij de 15e eeuwse Westerkerk lopen we langs de Oude Gracht door de 'boerenhoek' naar het 16e eeuwse bolwerk van de stad, om dan over het bolwerk naar de Koepoort te lopen, waar we het oude Enkhuizen verlaten.

De Westfriese Omringdijk op
Door het veel nieuwere Westeinde van Enkhuizen en door Stede Broec lopen we alsmaar rechtdoor naar Bovenkarspel, waar we in zuidelijk richting afbuigen naar de IJsselmeerkust. In de Westfriese tuinbouwhaven van Broekerhaven passeren we de bijzondere scheepslift uit 1924, waarmee vroeger de afgeladen groenteschuiten vanuit de Westfriese polder van De Streek in de Zuiderzeehaven van Broekerhaven werden getild, om dan de buitendijks voor anker liggende vrachtschepen te beladen.
Ten zuiden van Broekerhaven komen we bij het stoomgemaal 'Grootslag' op de Westfriese Omringdijk, ook wel de Zuiderdijk genoemd.

Over de Zuiderdijk
Tot in Hoorn zullen we vandaag steeds de Zuiderdijk volgen. Links van ons het IJsselmeer, rechts het laaggelegen polderlandschap met de velen kleiputten aan de voet van de oude Zuiderzeedijk, en op de dijk moeten we voortdurend rekening houden met het gevarieerde verkeer van auto's, fietsen, scooters, skeelers, motoren, een stepper en medewandelaars. Opvallend was de stoet met mooie grote oldtimers uit de vijftiger jaren,
We passeren het dorp Venhuizen en komen daarna in Oosterleek, gelegen aan de voet van de Zuiderdijk ter hoogte van de Leekerhoek. Op het terras van het dorpscafé drinken we een kop koffie, Het is vandaag licht bewolkt, met flinke zonnige perioden en een heerlijk frisse wind, dus hier in de luwte van de hoge dijk kunnen we heerlijk in de zon genieten van onze koffiepauze.

Mediterrane stranden en kleurrijke kleiputten
Bij het lichtbaken 'het vuurtje van Leek' vervolgen we onze route over de Zuiderdijk. Ter hoogte van Wijdenes passeren we het buitendijkse vluchthaventje, dat bij zwaar weer de nodige beschutting en veiligheid biedt aan wie dan langs de kust van het IJsselmeer vaart.
Ter hoogte van Kraaienburg ligt één van die mooie IJsselmeerstrandjes die de voet van de Zuiderdijk rijk is. De mooie kleuren van het IJsselmeerzand, de gevarieerde vegetatie, het IJsselmeerwater en de aangename zonneschijn zorgen ervoor dat je je op één van de Mediterrane stranden waant.
In de binnenbocht van de Zuiderdijk ter hoogte van De Nek ligt één van de grotere kleiputten. Veel watervogels, en de schitterende kleurschakeringen van de flora maken dat hier een schilderachtig natuurbeeld ontstaat.

Strandvertier bij Schellinkhout
Al geruime tijd hebben we in de verte de stad Hoorn in zicht. We lopen over de Zuiderdijk eerst nog naar en dan door het dorpje Schellinkhout, waar het erop lijkt dat z'n beetje een kwart van het aantal woningen van dit dorp te koop staat. Bij de nog te restaureren dorpskerk gaan we de IJsselmeerdijk over, om dan buitendijks bij een dagrecreatieterrein langs het plaatselijke IJsselmeerstrand een zitbank te zoeken, waarop we een rust- en etenspauze nemen.
Daarna lopen we langs de Grote Molen en het stoomgemaaltje van Schellinkhout langs het Hoornse Hop naar de rand van de bebouwde kom van Hoorn.

Coen te Hoorn
Omdat we bij het scoutinggebouw te maken krijgen met de tijdelijke (tot juni 2016) afsluiting van het toegangspad naar het recreatiegebied van Schelphoek, lopen we nog iets verder over de Schellinkhouterdijk, om verderop dit langgerekte parklandschap langs de IJsselmeerkust te betreden. Hier wordt veel gewandeld, gefietst en gerecreëerd, dus door een gezellige drukte van al die andere recreanten wandelen we - consequent de oever van het Hoornse Hop volgend - naar de Buitenhaven van Hoorn. Daar krijgen we dan de 16e eeuwse Hoofdtoren van Hoorn in zicht. Door de jachthaven en door de oude centrumstraten van Hoorn lopen we dan door naar het centrumplein 'Rode Steen' , waarop tegenover het 17e eeuwse Westfries Museum het standbeeld staat van Jan Pzn. Coen. Vanaf dit gezellig drukke stadsplein wandelen we dan door de oude centrumstraten in noordelijke richting - en onder andere langs het voormalige veemarktterrein - naar het NS-station. Daar moeten we bij aankomst om 14.55 uur nog ongeveer twintig minuten wachten, alvorens de trein arriveert, waarmee we terug rijden naar het treinstation van Enkhuizen.