Luna Kamerkoor zingt 'Path of Miracles' in De Groate Kerk |
Nederlandse première in Sint-Jacobiparochie
De veelzijdig creatieve Britse componist Joby Talbot (1971) kreeg in het jaar 2002 de opdracht een muziekstuk te schrijven, gebaseerd op de pelgrimsroute naar het graf van de heilige Jacobus in de kathedraal van Santiago de Compostela. Joby Talbot is een hedendaagse componist van instrumentale en vocale muziek voor concerten, film en televisie. Drie jaar later - in 2005 - ging het één uur durende a capella-muziekstuk van Talbot voor het Tenabrae-Choire in Londen in première. In 2008 werd dit muziekstuk - Path of Miracles - in Antwerpen uitgevoerd. En nu wordt voor het eerst in Nederland uitgevoerd.
Het Nederlandse Luna Kamerkoor (2012) heeft dit moderne muziekstuk inmiddels in haar programmering opgenomen, met de wens om de Nederlandse première uit te voeren in De Groate Kerk van Sint-Jacobiparochie, de plaats waar het Fries-Overijsselse Jabikspaad het beginpunt is van de Nederlandse aanlooproute voor pelgrims die op weg gaan naar Santiago de Compostela.
Op pad
Op uitnodiging van emeritus-pastoor Jan Romkes van der Wal zijn Durkje en ik vanavond aanwezig bij deze unieke première van dit muziekstuk in de bijna geheel volle zaal van dit grote kerkgebouw, waar de pelgrimage vanuit Nederland van start gaat. Na deze première is Path of Miracles nog te beluisteren in de Broederenkerk van Deventer en in de Abdij van Egmond te Egmond aan Zee.
We worden een half uur voorafgaand aan het concert verwacht, aangezien Jan Romkes van der Wal voorafgaand aan het concert een beamerpresentatie verzorgt over de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela. Als daarna alle audiovisuele middelen zijn weggehaald, treedt het 35 leden tellende kamerkoor de concertzaal binnen. Dan begint het concert met het vocaal aanzwellen van lucht, als hoorde je de wind waaien over de Pyreneeën ter hoogte van het Spaanse Roncesvalles. De spanning loopt op, en brengt ons tot een gebed aan Santiago, Sint Jacob.
Muzikale pelgrimage van Roncesvalles naar Santiago de Compostela
Componist Talbot maakte een reis naar de hoogtepunten van de camino, waaronder de vier belangrijkste kerken: de kloosterkerk in Roncesvalles, de kathedralen van Burgos en León, en uiteraard de grote kathedraal met de crypte van Sint Jacob in het bedevaartsoord Santiago de Compostela. De indrukken van alle door hem bezochte plekken vormen de muzikale structuur van dit werk in de volgende vier delen:
- Deel I – Roncesvalles – verhaalt van de geschiedenis van de moord op de apostel Jacobus door Herodes tot en met de stichting van het bedevaartsoord in Santiago de Compostela, ongeveer 1.000 jaar later. Teksten in het Grieks, Latijn, Spaans, Baskisch, Frans en Engels passeren de revue. De pelgrim roept Sint Jacob biddend aan:
O judge of all the world,
O glory of the apostles,
O clear light of Galicia,
O defender of pilgrims,
James, destroyer of sins,
deliver us from evil and lead us to safe harbour.
- Deel II – Burgos – gaat over de moeilijkheden die de pelgrim tegenkomt, en de indrukken die hij onderweg opdoet door het zien van de relikwieën van Jacobus. De pelgrim weet en bidt:
We know that the world is a lesson
as the carved apostles in the Puerta Alta.
Dividing the damned and the saved are a lesson.
We pray the watching saints will help us learn.
- Deel III - Léon - richt zich op de lichamelijke en geografische problemen van de pelgrims; waarbij ook het constant aanwezige zonlicht boven de pelgrimsroute wordt ervaren. De pelgrim roept verrukt:
Here is a miracle.
That we are here is a miracle.
Here daylight gives an image of the heaven promised by His love
- Deel IV – Santiago – maakt duidelijk dat de pelgrims bij het zien van het einddoel weer nieuwe kracht krijgen. De vocale lijnen versnellen en komen tot uitbarsting in een seculier lied, dat duidelijk hoorbaar is gebaseerd op teksten uit de Carmina Burana. De pelgrim herhaalt zijn gebed tot Sint Jacobus aan het eind van zijn pelgrimage, het einde dat ook het begin van zijn nieuwe leven betekent. De pelgrim bidt opnieuw:
Holy Saint James, great Saint James,
God help us now and evermore
Teksten van verre oorden en tijden op muziek van hier & nu
De teksten - die zijn geschreven door Robert Dickinson (1962) - zijn veelal afkomstig uit de Codex Calixtinus, en vormen een bloemrijke weergave van bijbelteksten en van het culturele leven in de Middeleeuwen.
Op intense wijze worden de ervaringen van de pelgrims op weg van het Mare Frisicum (de Waddenzee) naar de West-Spaanse rotskust van Finisterre - van Waddenzee tot Atlantische Oceaan (dus van zee tot zee) in een 17-delig muziek stuk op hoogstaande wijze verklankt door de koorleden, onder leiding van hun dirigent Wolfgang Lange.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten