woensdag 9 april 2014

Greg Officer exposeert in Stiens

Woensdag 9 april 2014

Blue Matter, mixed media op canvas (25 x 30 cm)


















Aanloop naar fulltime schilderen
In het Stienser gemeentehuis van Leeuwarderadeel kan tot en met eind juni 2014 een solo-expositie van Greg Officer worden bezichtigd. De titel van deze schilderijententoonstelling luidt: 'Abstract Investigations'.
Greg Officer - geboren in 1947 in de Verenigde Staten - heeft altijd getekend en geschilderd. Hij is door de jaren heen kunstopleidingen en cursussen blijven volgen. Aanvankelijk wilde hij reclame-kunstenaar worden, maar uiteindelijk koos hij voor een studie Psychologie. Daarna studeerde hij Theologie in Groningen. Pas in 2006 ging hij fulltime schilderen.

Betekenis geven
Greg: “In mijn werk ben ik steeds op zoek naar authenticiteit, zo eerlijk mogelijk, en dichtbij mijzelf blijven. Ik schilder wat mij raakt. Het gaat mij niet om schoonheid of perfectie in een schilderij, maar om ideeën, emoties en betekenissen, zowel existentiële als associatieve betekenissen.”

Proces en materiaal centraal
Na jarenlang naturalistisch-figuratief te hebben geschilderd, volgde voor Officer een fase van puur abstracte en monochrome werken, vooral om het proces en de materialen van het schilderen verder te onderzoeken. Vandaar ook het expositie-thema 'Abstract Investigations'. 
Nu komt er - als resultaat daarvan - geleidelijk 'meer' op het doek tevoorschijn. Het werk in deze solo-expositie is een weergave van zijn ontwikkelproces.

Geen opmerkingen: