Cover van de publicaties-brochure |
Spelend leren met gedrag
Verandering is een element dat voor de mens onvermijdelijk bij het leven hoort. We leren bijvoorbeeld lopen, gaan naar school, gaan aan het werk en op reis, gaan naar de kapper, en kopen nieuwe kleren.
Om van je plannen te komen tot resultaat, zul je doorgaans in actie moeten komen. Je gedrag in acties en in reacties vormen de schakel tussen je plan en het resultaat ervan.
Tijdens je kinder- en jeugdjaren leer je al je eigen gedrag te 'managen'; niet alleen om eigen successen te boeken, maar ook om je invloed uit te oefenen op anderen. Of je als kleuter bij je ouders nu een ijsje wilt 'scoren', of als student je medestudenten ertoe aanzet om samen een onderwijsproject tijdig en succesvol af te ronden; steeds speelt jouw gedrag een belangrijke succesbepalende rol.
Resultaat door Zelfsturing & Beïnvloeding
Als je in je eigen omgeving iets wilt veranderen en/of wilt verbeteren, is het belangrijk dat je inzicht hebt in de uitwerking van jouw gedrag op het gedrag van anderen. Daarbij helpt het je om kennis te hebben van èn vaardigheid te hebben in effectieve technieken voor doelgerichte zelfsturing en beïnvloeding.
Bewust gedrag is duurzaam gedrag
Menselijk gedrag is voor zo'n 95% doorgaans automatisch gedrag, en vaak ook nog door je omgeving bepaald. Slechts ongeveer 5% van je gedrag is bewust en gepland gedrag. Mede daardoor is het voor individuen, groepen en organisaties zo moeilijk om succesvol als persoon, als groep en/of als organisatie te veranderen. We houden doorgaans het resultaat voor ogen, maar hebben te weinig oog voor ons gedrag dat ons naar dat doel kan voeren. Vaak zijn we geneigd om ongeduldig te zijn, en werken we ongestructureerd en niet-gefaseerd. Dan heb je dus geen oog voor de kleine stappen, die je voortdurend moet zetten om je doelstelling te behalen.
Ook in je persoonlijke leven zie je dat je in ongeveer 4 van de 5 gevallen na twee jaar weer terugvalt in je oude gedrag als je tijdens je veranderproces voornamelijk oog hebt gehad voor je resultaat, in plaats van ook voor de weg die leidt tot succes. Je gedrag veranderen met betrekking tot bijvoorbeeld gezonder eten, meer bewegen, vermageren en niet alleen in de vakantie, maar ook in de waan van je werkdagen een goed boek uitlezen, vraagt van jou vast en zeker meer aandacht voor planmatig gedrag.
Dromen + Durven + Doen = Verandering & Persoonlijke Groei
De Britse filosoof Herbert Spencer beweerde dat het ware doel van onderwijs niet de kennis is, maar de actie.
De Nederlandse leiderschapstrainer Ben Tiggelaar hanteert in zijn publicaties over persoonlijke groei en verandering begrippen als: Dromen, Durven en Doen:
- 1e. Dromen: Als eerste stap formuleer je doelgerichte en concrete gedragsvoornemens. Dromen vanuit positieve ervaringen zorgen voor positieve verandering en voor groei. Zo mobiliseer je je eigen kracht.
- 2e. Durven: Als tweede stap bereid je je moeilijkste verandermomenten gedegen voor. Houd vol, ook als stress en vermoeidheid toeslaan. Val vooral niet terug in oude, ineffectieve gewoontes. Herinner jezelf op die moeilijke momenten aan je voornemens, beloon jezelf om stapjes voorwaarts aantrekkelijk te maken, en verzin vooraf of tijdens een moeilijk moment gedragsalternatieven die je goed voort laten gaan.
- 3e. Doen: Als derde stap begin je met het gewenste gedrag. Je meet en beloont gewenst gedrag en houdt het vooral consequent en voortdurend vol. Bereid je start ook goed voor en heb als je eenmaal in actie bent gekomen ook oog voor je leerproces. Het helpt je om langdurig - eventueel enkele jaren - voortdurend te meten en te registreren of je nog het doelgerichte, gewenste gedrag vertoont.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten