COLB-expositie van tronen in de Kennisboulevard van Stenden Hogeschool |
Tronen-expositie
Wandelend door de lange, brede gang van de Kennisboulevard van Stenden Hogeschool passeer ik een expositie van allerlei stoelen. Bij nader onderzoek blijken het niet zomaar stoelen te zijn. Het zijn tronen. Hier staat een tentoonstelling van tronen in allerlei uitvoeringen, in deze huidige onderwijsmoduulperiode gemaakt door tweedejaars studenten van de Christelijke Opleiding tot Leraar Basisonderwijs (COLB) van Stenden Hogeschool te Leeuwarden.
Tronen-opdracht
De studenten krijgen de opdracht een troon te maken voor de door hem of haar meest geliefde persoon, de persoon waarvan je het meeste houdt. Van die persoon moeten de hobby's of andere persoonlijke zaken in de vormgeving van de troon worden verwerkt. Het moet een schaalmodel zijn van 1 op 4. De materiaalkeus is vrij en tijdens de productie van de troon moet een fotografisch procesverslag worden gemaakt.
Onderwijsdoelen
Deze opdracht dient voor de student tot meerdere leerdoelen, te weten:
- Algemeen vormende doelen, zoals bijvoorbeeld het ontwikkelen van beeldend vermogen;
- Vakoverstijgende doelen, zoals bijvoorbeeld het proces omschrijven in beschrijvende en in verklarende teksten;
- Specifieke beeldende doelen, zoals bijvoorbeeld de toegepaste functionele, decoratieve en samengestelde vormen;
- Technische doelen, zoals bijvoorbeeld de materiaaleigenschappen, de constructietoepassingen en het werken met gereedschappen.
Evaluatiecriteria
Bij het ontwerpen, produceren, evalueren, toetsen en beoordelen van deze tronen worden twee soorten evaluatiecriteria gehanteerd, te weten:
- Productgerichte criteria, zoals bijvoorbeeld: heeft de troon de uiterlijke kenmerken van een troon, bijvoorbeeld: stijlvol, verheven, en ook functioneel?
- Procesgerichte criteria, zoals bijvoorbeeld: is de gevolgde werkwijze in het procesverslag voldoende inzichtelijk gemaakt in woord en beeld (in teksten en met foto's)?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten