Het is zo vroeg in de ochtend nog donker als we vanmorgen langs de Leeuwarder Rengerslaan van Stenden hogeschool via de shared space langs de NHL Hogeschool naar de Dammelaan wandelen. Naast me loopt Femke de Walle, reporter van Omrop Fryslân Radio, die me tijdens onze vroege wandeling interviewt voor een rechtstreekse uitzending in het radioprogramma “Omrop Fryslân Aktueel”.
Gisteren heeft de provincie Fryslân het “Manifest Verkeersveiligheid Fryslân 2011-2025” gepubliceerd en Omrop Fryslân wil haar luisteraars vanmorgen graag laten weten hoe daarop wordt gereageerd door wandelaars, fietsers en automobilisten. Femke de Walle interviewt daartoe de voorzitter van de Fietsersbond Fryslân, de directeur van een autoschadebedrijf en ze heeft mij gevraagd om deel te nemen vanuit het perspectief van de wandelaar, als voorzitter van de Stichting Jabikspaad Fryslân, het pelgrimspad van Sint-Jacobiparochie naar Hasselt.
De ambitie in Fryslân is om in 2025 tenminste de helft minder verkeersslachtoffers te hebben ten opzicht van 2010, om uiteindelijk in 2025 uit te komen op maximaal 14 verkeersdoden en ten hoogste 148 ernstige verkeersslachtoffers. De Provinsje Fryslân, de Friese gemeenten, Veilig Verkeer Nederland en een groot aantal andere partijen gaan hiervoor het Manifest ondertekenen. De komende vijf jaar is er bijna € 10 miljoen beschikbaar voor verkeersveiligheid.
Tijdens dit wandelend interview spreken we onder andere over de verkeersveiligheid voor wandelaars in Leeuwarden, over de wijze van signaleren van verkeersonveilige situaties en over de manier waarop de Stichting Jabikspaad Fryslân met inzet van haar routebeheerders werkt aan de veiligheid voor de wandelaars die het Jabikspaad bewandelen.
Aan het eind van het radio-interview wijs ik er nog op dat het met alle nieuwe veiligheidsmaatregelen waarschijnlijk wel zal lukken om in de eerstvolgende jaren het aantal verkeersslachtoffers te verlagen, maar dat het vooral in de laatste jaren van de vijftienjarige looptijd van dit manifest hoogstwaarschijnlijk nodig zal zijn dat alle partijen door intensieve samenwerking het onderste uit de kan moeten halen om te komen tot intelligente veiligheidsstimulerende maatregelen, om uiteindelijk het gestelde doel te bereiken dat het aantal verkeersslachtoffers in 2025 met de helft zal zijn gedaald.
Aan het eind van het radio-interview wijs ik er nog op dat het met alle nieuwe veiligheidsmaatregelen waarschijnlijk wel zal lukken om in de eerstvolgende jaren het aantal verkeersslachtoffers te verlagen, maar dat het vooral in de laatste jaren van de vijftienjarige looptijd van dit manifest hoogstwaarschijnlijk nodig zal zijn dat alle partijen door intensieve samenwerking het onderste uit de kan moeten halen om te komen tot intelligente veiligheidsstimulerende maatregelen, om uiteindelijk het gestelde doel te bereiken dat het aantal verkeersslachtoffers in 2025 met de helft zal zijn gedaald.
Dat die daling van het aantal verkeersdoden en gewonden wenselijk is, staat niet ter discussie, want elk verkeersslachtoffer is er één teveel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten