De jaarvergadering van de Sector Hoger Onderwijs van de divisie Onderwijs van het Christelijk Nationaal Vakverbond (OCNV) komt vandaag zoals te doen gebruikelijk weer bijeen in Restaurant Amershof te Amersfoort. Het is een bijzondere bijeenkomst, omdat vandaag de overdracht plaats gaat vinden van het tot 1 september 2010 nog functionerende Sectorbestuur, aan de vanaf die datum geïnstalleerde Sectorraad Hoger Onderwijs. Voorafgaand aan deze sectorbijeenkomst vergaderde de nieuwe Sectorraad en in de namiddag vangt onze Sectorledenvergadering aan, die wordt afgesloten met een diner in genoemd restaurant.
Na de vaststelling van het verslag van de sectorbijeenkomst van vorig jaar, bespreken we het Jaarverslag 2009-2010 van de Sector Hoger Onderwijs, teneinde die na afloop vast te stellen. Daarna volgende de financiële zaken van onze sector, betreffende de afrekening over 2009, de komende afwikkeling van 2010 en de begroting voor 2011. Vervolgens bespreken we enkele actuele ontwikkelingen in het (hoger) onderwijs, mede naar aanleiding van bespreekpunten die vooraf door de aanwezigen van dit overleg zijn ingebracht.
De nieuwe Sectorraad presenteert en bespreekt daarna met ons de "Concept-Visienota en het Activiteitenplan 2010-2014" van onze sector, dat wij ter voorbereiding op dit overleg kregen toegezonden ter feedback. Deze nota is gebaseerd op de volgende speerpunten van CNV-Onderwijs: Kwaliteit van het beroep, Kwaliteit van het onderwijs, Passend Onderwijs en Medezeggenschap. Daarna komen Missie & Visie aan de orde. De kernwaarden "vrijheid, rechtvaardigheid, hoop en vergeving" van CNV-Onderwijs zijn door onze Sectorraad uitgewerkt tot de volgende leidraad en inspiratiebron voor ons handelen: Solidariteit, Innovatie, Dienstverlening, Samenwerking en Daadkracht.
In twee opeenvolgende korte sessies gaan we daarna aan het werk met de gewenste prioritering op de aandachtsgebieden die voor de komende vier jaar in overeenstemming met de identiteit en met het beleid van onze Sectorraad zijn gekozen, zijnde:
1. Toekomst Hoger Onderwijs;
2. Internationale ontwikkelingen;
3. Kwaliteit Hoger Onderwijs;
2. Internationale ontwikkelingen;
3. Kwaliteit Hoger Onderwijs;
4. Kwaliteit docenten Hoger Onderwijs;
5. Medezeggenschap op hogescholen;
6. Arbeidsvoorwaarden;
7. Diversiteit;
8. Dialoog.
Samen met een collega-kwaliteitszorgmedewerker zeg ik de vergadering toe dat we voor de nieuwe Sectorraad waar dat nodig is op afroep beschikbaar zijn om met onze expertise als klankbord te fungeren voor die zaken die de kwaliteit van ons hoger onderwijs betreffen, die raken aan de kwaliteit van het hoger onderwijs in het algemeen en van de docenten in het hoger onderwijs in het bijzonder. Met het oog op het aanstaande nieuwe accreditatiestelsel zal het in de komende jaren van belang zijn om in de gaten te houden hoe de kwaliteit van het (docerend) personeel in het hoger onderwijs borgt dat de kwaliteit van het onderwijs, van de opleidingen en van de hogescholen goed blijft, of zelfs nog beter wordt. Zaken die daarbij allicht de revue zullen passeren, zijn bijvoorbeeld: kennis- en innovatieagenda, deskundigheidsbevordering, lerarenbeurs, professionele ruimte, lerarenregister, zulks alles in relatie tot bijvoorbeeld ook Instellingstoets & Opleidingsaccreditatie.
Daarna volgen een aantal personele zaken aangaande onze Sector Hoger Onderwijs. Eerst stellen we vast wie onze stemgerechtigde vertegenwoordigers zullen zijn op de komende twee Algemene Vergaderingen van het CNV, daarna volgt de verkiezing van drie nieuwe leden van de ook nieuwe Sectorraad. Vervolgens wordt een jubileümspeld uitgereikt aan een aanwezig verenigingslid, wegens het feit dat hij nu 40 jaar lid is van het CNV. En tenslotte nemen we afscheid van de scheidende bestuurders van ons voormalig sectorbestuur, te weten: Karien van Vroonhoven, Nico Foppen en Jan Telleman, die zich alle drie jarenlang enthousiast hebben ingezet om onze belangen binnen en buiten de vakbond met verve te behartigen, waarvoor wij hen grote dank verschuldigd zijn en dat gelukkig ook niet onder stoelen of banken schuiven. Dankbaar zijn we vooral als we ons realiseren dat deze - maar ook andere - gewaarde collega's zich doorgaans jarenlang inzetten voor goede arbeidsvoorwaarden, die alle garant staan dat ons onderwijs - ook in internationaal opzicht - in hoog aanzien staat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten