Vanmorgen al heel vroeg is Omrôp Fryslân - eerder dan gebruikelijk - op de radio.
Dan is er iets bijzonders aan de hand.
Sneeuw!
Fryslân is de hiele dei yn 'e besnijing fan snie.
Even na zeven uur staat er vanmorgen al een zes kilometer lange file van Stiens naar Leeuwarden. Dat betekent stapvoets rijden, alhoewel de sneeuwlaag nog maar zo'n 2 cm dik is. In Leeuwarden ligt beduidend meer sneeuw.
Het blijft de hele dag opvallend rustig in Stenden hogeschool.
Een collega uit Aerdenhout is vanmorgen in een groen landschap vertrokken en komt hier met de trein aan in een inmiddels behoorlijk dichtgesneeuwd landschap.
Een andere collega uit een dorp ten zuiden van Leeuwarden heeft de auto vrijgemaakt van sneeuw, maar geeft het op om naar school te rijden. Een derde collega kan vanwege sneeuw op diens lange oprit buiten de bebouwde kom met de auto niet eens van het erf af komen, laat staan de openbare weg bereiken. Een vierde collega met wie ik een overlegafspraak heb, was zo verstandig om halverwege bij Steenwijk de trein te nemen om zo verder te reizen naar Leeuwarden en overweegt om vannacht in ons eigen Stenden University Hotel te blijven overnachten. En een vijfde collega komt bijna geen stap verder op de A7, keert om en gaat maar weer evenzo langzaam terug naar huis in Groningen.
Maar gelukkig zijn veel collega's toch veilig in Leeuwarden gearriveerd, dus we kunnen volop met elkaar aan het werk. En voor wie thuis aan het werk is, is het email- en telefoonverkeer een prima oplossing. Zo heeft vandaag iedereen zijn eigen sneeuwverhaal.
Een andere collega uit een dorp ten zuiden van Leeuwarden heeft de auto vrijgemaakt van sneeuw, maar geeft het op om naar school te rijden. Een derde collega kan vanwege sneeuw op diens lange oprit buiten de bebouwde kom met de auto niet eens van het erf af komen, laat staan de openbare weg bereiken. Een vierde collega met wie ik een overlegafspraak heb, was zo verstandig om halverwege bij Steenwijk de trein te nemen om zo verder te reizen naar Leeuwarden en overweegt om vannacht in ons eigen Stenden University Hotel te blijven overnachten. En een vijfde collega komt bijna geen stap verder op de A7, keert om en gaat maar weer evenzo langzaam terug naar huis in Groningen.
Maar gelukkig zijn veel collega's toch veilig in Leeuwarden gearriveerd, dus we kunnen volop met elkaar aan het werk. En voor wie thuis aan het werk is, is het email- en telefoonverkeer een prima oplossing. Zo heeft vandaag iedereen zijn eigen sneeuwverhaal.
Al vroeg in de middag komt de avondspits op gang. Nou ja, "op gang" is wat teveel van het goede, want het verkeer in Leeuwarden staat op de in- en uitvalswegen nagenoeg stil. Aan het eind van de middag rijd ik nog langzamer dan stapvoets over de Leeuwarder Dammelaan.
Op de radio hoor ik dat veel treinen niet meer rijden. De treinen die nog wel kunnen rijden, hebben extra treinstellen aangekoppeld gekregen, maar dat is voor Utrecht geen oplossing, want er is in en rond Utrecht al geen treinverkeer meer mogelijk. Pas tegen de avond starten de Nederlandse Spoorwegen het treinverkeer weer op met een nooddienstregeling. In Friesland, Groningen en Drenthe rijden vandaag geen bussen meer.
Buiten Leeuwarden gekomen, gaat het met een slakkengang verder; boven de 20 km per uur komt je met de auto niet. Op het parallelle fietspad gaan fietsers moeizaam verder, sommigen lopen waar fietsen niet mogelijk is en enkelen wandelen zonder fiets van Leeuwarden naar Stiens. Op de open plekken langs deze provinciale weg beginnen door de aanwakkerende oostenwind de eerste sneeuwduinen aan te groeien. In de auto ben ik ruim een uur onderweg over een afstand van 8 kilometer; een afstand die onder normale omstandigheden in tien minuten kan worden afgelegd.
Op de radio hoor ik dat veel treinen niet meer rijden. De treinen die nog wel kunnen rijden, hebben extra treinstellen aangekoppeld gekregen, maar dat is voor Utrecht geen oplossing, want er is in en rond Utrecht al geen treinverkeer meer mogelijk. Pas tegen de avond starten de Nederlandse Spoorwegen het treinverkeer weer op met een nooddienstregeling. In Friesland, Groningen en Drenthe rijden vandaag geen bussen meer.
Buiten Leeuwarden gekomen, gaat het met een slakkengang verder; boven de 20 km per uur komt je met de auto niet. Op het parallelle fietspad gaan fietsers moeizaam verder, sommigen lopen waar fietsen niet mogelijk is en enkelen wandelen zonder fiets van Leeuwarden naar Stiens. Op de open plekken langs deze provinciale weg beginnen door de aanwakkerende oostenwind de eerste sneeuwduinen aan te groeien. In de auto ben ik ruim een uur onderweg over een afstand van 8 kilometer; een afstand die onder normale omstandigheden in tien minuten kan worden afgelegd.
In het achtuurjournaal spreekt weerman Gerrit Hiemstra over zo'n 40 cm sneeuw in Friesland en op sommige plekken in Friesland nog veel meer. Er is vandaag 670 km file geregistreerd; de langste/meeste files van heel 2009. Gelukkig laat het achtuurjournaal niet alleen de sneeuwhinder zien, maar sluit ze af met sneeuwpret, want dat hoort natuurlijk ook bij zo'n prachtige sneeuwdag. Sneeuwballende schoolkinderen, jongeren die rollebollen door het dikke sneeuwpak en natuurlijk ook al die prachtige winterfoto's. Duidelijk is dat niet alleen "Fryslân yn 'e besnijing wie fan 'e snie", maar dat aan het eind van de dag heel Nederland in de ban was van sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten