woensdag 11 september 2024

Pelgrimeren van Lozère naar Limours

Pelgrimsroute van Parijs (F) naar Santiago de Compostela (S)
Via Turonensis van Parijs naar Saint-Jean-Pied-de-Port (GR655)
Westroute van Lozère (Palaiseau) naar Tours (GR655 O)
Van Lozère naar Limours
Dinsdag 6 augustus 2024 – 21,1 km.
Dag 2: 30,1 – 51,7 km

Bij het treinstation van Courcelle

Wat voorafging
In de afgelopen jaren 2021, 2022 en 2023 hebben Durkje en ik het pelgrimspad van de Via Turonensis gelopen. Deze pelgrimsroute begint bij de Tour Saint-Jacques in Parijs, en eindigt in Saint-Jean-Pied-de-Port aan de voet van de Frans-Spaanse Pyreneeën. Toen we deze route liepen, kozen we ervoor om de oostelijke routevariant van de Via Turonensis te lopen, die vanuit Lozère onder andere via Etampes, Pithiviers, Orléans en Blois naar Tours gaat. Deze routeversie wordt aangeduid als de GR655E.
Dan is er ook nog de GR655O, zijnde de westelijke routevariant, die vanuit Lozère onder andere via Rambouillet, Chartres, Châteaudun, Vendôme en Château-Renault ook naar Tours gaat. Dat is de pelgrimsroute die wij deze zomer van 2024 gaan lopen, en daar beginnen we vandaag mee.

Van start op de GR655O
Ten zuiden van Parijs ligt de plaats Lozère, ressorterend onder Palaiseau, één van de voorsteden van Parijs. Bij het treinstation maak je als pelgrim de keus om linksaf de oostroute of de rechtsaf de westroute te lopen. Het is leuk om één van die beide routevarianten te lopen, maar het is natuurlijk nog veel leuker om ze allebei te gaan lopen. Dat doen we.
Afgelopen zondag zijn we van Feinsum naar Camping Cernay Vacances gereden om deze camping in Cernay-la-Ville te gaan gebruiken als uitvalsbasis voor onze eerste zes etappes van de GR655O.
De wekker wekt ons om 6:00 uur in onze nieuwe caravan op Camping Cernay Vacances.
Na het ontbijt verlaten we de camping om 7:20 uur, om met de auto vanuit Cernay-la-Ville naar Limours te rijden. We hebben de fietsen op het fietsenrek achter op de auto.
Nadat we de fietsen van de auto af hebben gehaald, laten we de auto achter in Limours, en fietsen we van Limours de 16 kilometers naar het station van Lozère. De zon schijnt al aangenaam, en de temperatuur is nu 15 graden Celsius.

Van Palaiseau via Orsay naar Bures-sur-Yvette
Vandaag gaan we lopen van Lozère naar Limours, over een afstand van 21,1 kilometer.
Nadat we de fietsen hebben geparkeerd tegenover het treinstation van Lozère, laten we het station achter ons door de Rue Henri-Poincaré in te gaan, waar we direct al de eerste wegwijzer van de GR655O zien op een paal op de stoep.
Even later wandelen we de bebouwde kom van Palaiseau uit, en daarmee lopen we direct de bebouwde kom van Orsay binnen.
In Orsay nemen we de weg onder de N118 door.
De pijlers van dit viaduct zijn aan weerszijden van de weg fraai bespoten met graffity.
We blijven op enige afstand van het riviertje de Yvette volgen, en soms ook heel dicht als voetpad langs deze waterloop.
In Bures-sur-Yvette aangekomen, hopen we een horecagelegenheid te passeren om daar een kop koffie te gaan drinken, maar de route komt niet langs een koffieplek. Voorbij Bures-sur-Yvette lopen we langs een droogstaand waterbassin.

Japanse Café Americano in Gif-sur-Yvette
Meer koffie-geluk hebben we in de volgende plaats die we doorkruisen, namelijk: Gif-sur-Yvette.
Een richtingwijzer geeft het aan als we ter hoogte van het centrum zijn gekomen. Daar verlaten we even de doorgaande route, op zoek naar een pelgrimsstempel en een kop koffie.
Het stempel hebben we snel, want we komen - voorbij de plaatselijke markthal - direct al langs het stadhuis, waar we van de vriendelijke receptioniste vlot een gemeentestempel in onze pelgrimspaspoorten krijgen.
De receptioniste wijst ons de weg naar twee restaurants, in de hoop dat we die geopend aan zullen trefffen. De brasserie is volgens de eigenaar in de deuropening gesloten, maar bij het Japanse sushi-restaurant iets verderop is de deur niet op slot, en de man achter de bar - die bezig is een grote vis te fileren - wil wel koffie schenken. Als we om een grote kop koffie vragen – Café Americano – moet hij nog wel even op zoek naar grote koffiekopen, want – zegt hij – normaal gesproken schenken ze alleen espresso-koffie. Maar het komt klaar, want even later zitten we achter twee grote koppen koffie.
Van Santiago de Compostela heeft de Japanner nog nooit gehoord, laat staan van pelgrimeren naar dit Spaanse bedevaartsoord. Hij luistert met interesse naar wat ik vertel over deze pelgrimsroute, en als wij even later vertrekken, wenst hij ons een goede tocht.
Als we door de hoofdstraat teruglopen naar de doorgaande route, kopen we bij de plaatselijke banketbakker nog twee heerlijke koeken, die we opeten in het park van Gif-sur-Yvette.

Via Courcelle naar Saint-Rémy-sur-Chevreuse
Op een boom langs het uitvalspad aan de rand van Gif-sur-Yvette zien we een handmatig geschilderder-de Sint-Jacobsschelp als wegwijzer.
En nog een eindje verder zien we de eerste Sint-Jacobsschelp, bevestigd tegen een brugmuurtje langs het riviertje de Yvette.
De volgende plaats die we naderen, is Courcelle. Daar zien we een grote bouwkraan staan bij een groot in aanbouw zijnd betonnen gebouw.
Bij het pittoreske treinstationnetje van Courcelle moeten we door het tunneltje onder de spoorlijnen door, om de doorgaande route te continueren.
Op enige afstand lopen we nu parallel aan de spoorlijn rechts van ons.
Aan de rand van het Bois de Vaugien passeren we het Château de Vaugien, waarvan de kapel aan de overzijde van de waterloop het meest prominent in het zicht is voor wie hier dit landgoed passeert.
Na nog een eind parallel aan het spoor gelopen te hebben, arriveren we bij het station van Saint-Rémy-sur-Chevreuse.
Aan de andere kant van de spoorlijnen vinden we een houten picknickbank in de schaduw onder enkele bomen, hetgeen een weldaad is op deze warme zomerdag. Daar houden we onze verkoelende lunchpauze.

Door bos en open veld naar Pecqueuse
Buiten Rémy-sur-Chevreuse gaan we een spoorpad op over het lange traject van een voormalige spoorlijn.
Het is een lang pad, van wisselende soorten ondergrond, van tamelijk oneffen tot verderop heel egaal.
De oude spoorbruggen liggen hier en daar nog over het spoor.
Het spoorpad gaat langs Beauséjour door een bosachtig gebied. Waar we het Bois de Montabe uit lopen, passeren we bij het oversteken van de D40 het plaatsje Les Molières.
We gaan dit dorp niet in, maar lopen er langs het open veld in.
Na het lopen in de schaduw van het bos, wandelen we nu de volgende kilometers in de volle zon door het open veld van de Plaine du Fay.
De temperatuur loopt vanmiddag op tot zo’n 29 graden, dus in de volle zon is dat nogal warm, maar omdat we op het spoortracé langdurig iets omhoog zijn gelopen, lopen we nu op een dergelijke hoogte die het mogelijk maakt dat het hier over het open veld heerlijk verkoelend waait.
Over mooie akkerpaden lopen we langs hoog opgaande gewassen van bijvoorbeeld maïs en boekweit.
In de buurt van boerenhoeve Le Fay zien en horen we een combine gaan over een graanakker in de verte.
Vanuit het open veld van Plaine du Pommeret komen we in een boszoom, waardoor we een steenachtig en dalend bospad volgen.

Via Pecqueuse naar Limours
Na langs een oud spoortalud gelopen te hebben, komen we ten zuiden van de boszoom in het dorpje Pecqueuse.
Daar vragen en krijgen we een gemeentestempel in onze pelgrimspaspoorten in de Mairie die naast de dorpskerk staat.
Het gemeentehuis is momenteel gesloten voor publiek, maar een gemeenteambtenaar die bij een open raam zit te werken, is van harte bereid om door het openstaande raam onze pelgrimspaspoorten af te stempelen.
En zo kunnen we dan met ons tweede pelgrimsstempel van vandaag het laatste stuk gaan lopen, over de Rue du Chemin Vert vanuit Pecqueuse richting Limours.
Waar het verharde en halfverharde pad al is overgegaan in een onverhard karrenspoor passeren we enkele koeien in de wei.
Even later wandelen we vanuit het veld de plaats Limours binnen.
In Limours verlaten we tot morgen de doorgaande pelgrimsroute, omdat we nu eerst naar onze auto in het dorpscentrum willen lopen.
Met de auto rijden we terug naar Lozère, waar we onze beide fietsen afhalen, waarmee we tot slot terug rijden naar Camping Cernay Vacances in Cernay-la-Ville.