De cover van de Kritische Reflectie van Stenden Hogeschool |
Stenden Hogeschool gaat op voor de Instellingstoets Kwaliteitszorg
Stenden Hogeschool heeft ervoor gekozen om wel mee te doen aan de zogenoemde Instellingstoets Kwaliteitszorg. Daartoe komt binnenkort een visitatiecommissie van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) vijf hele dagen bij onze hogeschool op werkbezoek, om met ons in gesprek te gaan over de wijze waarop we binnen onze hogeschool zaken als kwaliteit, kwaliteitszorg en kwaliteitsmanagement 'in control' hebben. Op 17 & 18 oktober 2013 en op 11 tot en met 13 november 2013 zal binnen Stenden Hogeschool deze Instellingstoets Kwaliteitszorg (IK) plaatsvinden.
Participatiemodel
Om alle studenten en medewerkers te betrekken bij deze voor ons allen belangrijke visitatie, en om alle deelnemers van deze Instellingstoets Kwaliteitszorg goed voor te bereiden op deze visitatie, zijn en worden binnen onze hogeschoolgemeenschap allerlei zaken georganiseerd. Zo hebben we bijvoorbeeld een Intranetpagina, waarop relevante informatie over deze Instellingstoets staat. In de wandelgangen van alle hogeschoolvestigingen in Assen, Emmen, Groningen, Leeuwarden en Meppel staan informatiepanelen, waarop onze collega's kort verwoorden op welke wijze zij bijdragen aan de kwaliteit van ons onderwijs, van ons onderzoek en van de organisatie; en iedereen heeft de beschikking over het zelfevaluatierapport (de zogenoemde 'Kritische Reflectie'), die in samenspraak met alle geledingen binnen onze hogeschool is geschreven. Vorige maand organiseerden we een voorbereidingsdag voor alle deelnemers van de Instellingstoets, om iedereen goed toe te rusten voor de vijf komende visitatiedagen, en in de afgelopen maand werden op alle vijf hogeschoollocaties ontbijtsessies georganiseerd, waarin alle medewerkers in de gelegenheid werden gesteld om met de leden van het College van Bestuur in gesprek te gaan over de kwaliteit van ons onderwijs, ons onderzoek, onze organisatie en onze dienstverlening.
Een goede voorbereiding is het halve werk
In de voorbereidingsperiode op deze visitatie hebben we een zogenoemde 'Kritische Reflectie' geschreven. Daarin reflecteren we zelfkritisch op de wijze waarop we binnen Stenden Hogeschool de kwaliteit hebben georganiseerd, op de resultaten waar we trots op zijn èn op de verbeteringen en de innovatie, die we beogen voor de komende maanden en jaren.
De titel van deze Kritische Reflectie is: 'Verbinden en verbeteren'.
Voorafgaand aan de inhoudsopgave wordt eerst kennisgemaakt met onze hogeschool. De organisatie- en beslissingsstructuur wordt in beeld gebracht, en enkele basisgegeven over Stenden Hogeschool worden beschreven. Ook in de bijlagen achterin dit zelfevaluatierapport worden de nodige aanvullende gegevens vermeld.
Kritisch zelfreflecteren
Daarna volgt in 50 pagina's de kern van de Kritische Reflectie, uitgewerkt naar de vijf standaarden, waarop conform de huidige kwaliteitscriteria moet en kan worden bewezen dat een hogeschool qua kwaliteit van onderwijs, onderzoek en organisatie 'in control' is.
Op grond van vijf kwaliteitsstandaarden van de NVAO wordt de kwaliteit van de hogeschool beschreven, geanalyseerd en beoordeeld. Deze evaluatie voert ons per standaard naar de zelfreflectie, die leidt tot oordeelsvorming èn ambities en aanbevelingen tot verbetering en innovatie.
Vijf NVAO-standaarden ter beoordeling
De vijf hoofdstukken van onze Kritische Reflectie behandelen achtereenvolgens de volgende vijf NVAO-standaarden:
- 1. Visie op de kwaliteit van het onderwijs: Stenden Hogeschool beschikt over een breed gedragen visie op de kwaliteit van haar onderwijs en op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur;
- 2. Beleid: Stenden Hogeschool beschikt over adequaat beleid om de visie op de kwaliteit van haar onderwijs (zie Standaard 1) te realiseren;
- 3. Resultaten: Stenden Hogeschool heeft zicht op de mate waarin haar visie op de kwaliteit van haar onderwijs (zie Standaard 1) wordt gerealiseerd, en meet en evalueert regelmatig de kwaliteit van haar opleidingen;
- 4. Verbeterbeleid: Stenden Hogeschool kan aantonen dat zij de kwaliteit van haar opleidingen waar nodig systematisch verbetert;
- 5. Organisatie- en beslissingstructuur: Stenden Hogeschool heeft een effectieve organisatie- en beslissingsstructuur met betrekking tot de kwaliteit van haar opleidingen (zie de Standaarden 3 en 4).
Deze week hebben alle medewerkers en alle overige betrokkenen van de Instellingstoets een drukwerkversie van de Kritische Reflectie ontvangen. Iedere medewerker van Stenden Hogeschool krijgt met dit zelfevaluatiedocument de spiegel voorgehouden van de resultaten van deze zelfreflectie, waaraan een groot aantal medewerkers van de verschillende Schools en stafdiensten een inhoudelijke bijdrage hebben geleverd.
Eén opmerking van een collega tijdens een ontbijtsessie vorige week is me vooral goed bijgebleven. Zij gaf aan dat zij zichzelf herkent in de inhoud van onze Kritische Reflectie: "Dit rapport gaat over onze hogeschool; dit zijn wij, en zo zijn wij. Hierin staat welke ontwikkeling wij in de afgelopen jaren hebben doorgemaakt; zoals het hier staat, voel ik het ook".
Ik schat in dat het schrijven, overdenken, bespreken en herschrijven van dit rapport met zo'n grote groep medewerkers ertoe heeft geleid dat wij onszelf nu in dit rapport herkennen, en dat ieder voor zich erkent - en wij ook gezamenlijk erkennen - waar onze kwalitatief sterke punten liggen, en waar we - alles overziend - óók nog wel mogelijkheden zien om onszelf, ons onderwijs, ons onderzoek, onze dienstverlening en onze organisatie tòch nog kunnen verbeteren en doorontwikkelen.
Van harte welkom
Wij zijn klaar voor de Instellingstoets Kwaliteitszorg, en zien met vertrouwen en belangstelling uit naar de gesprekken, die we binnenkort gaan voeren met de Visitatiecommissie van de Nederlands-Vlaamse Accreditatiecommissie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten