dinsdag 11 juni 2024

Terugreisdag van Madrid (S) naar Feinsum (NL)

Donderdag 30 mei 2024

In Madrid vanaf station Atocha met de bus naar het vliegveld van Madrid

Spanje
Vandaag aan het eind van onze pelgrimstocht op de Camino Mozárabe geen uitslapen voor Durkje en mij, maar tijdig uit de veren om op tijd klaar te zijn voor de terugreis naar huis.
We staan op om 7:30 uur, en na het ontbijt en het laatste inpakken van onze rugzakken verlaten we om 9:00 uur ons Appartement Charming Barrio de las Letras in Madrid.
We hebben er een uur voor uitgetrokken om van ons appartement naar het busstation te lopen en daarmee vervolgens naar vertrekhal 4 van het vliegveld van Madrid te gaan.
We nemen de bus lijn 203 om 9:30 uur vanaf het centraal station Atocha naar het vliegveld buiten de stad, een reis van ongeveer een half uur, langs de vertrekhallen 1 en 2 naar terminal 4.
In de vertrekhal verpakken we de rugzakken in onze vluchtzakken, dan inchecken en door de Security Check. In de vertrekhal hebben we ruim een uur om koffie te drinken en onze vlucht af te wachten.
Nadat we een half uur vooraf gaan boarden, vertrekt ons vliegtuig van Iberia Express keurig op tijd rond 12:55 uur, en na een goede vlucht in een vol vliegtuig arriveren we rond 15:30 uur op Schiphol Airport.

Nederland
Na het wachten bij de bagageband op de aankomst van onze rugzakken lopen we door het vliegveld naar beneden, naar het treinperron van de NS, waar het een drukte van belang is. De NS-informatievoorziening op het dubbelperron is opvallend onduidelijk en bovendien heeft de trein aanvankelijk tien minuten vertraging, wat nog eens met vijf minuten extra oploopt. Maar goed, we zitten uiteindelijk in de vertraagde Intercity-trein via Lelystad naar Leeuwarden, waardoor we dan vanzelfsprekend in Lelystad - vanwege die vertraging - de stoptrein richting Leeuwarden missen. Daarom blijven we in deze Intercity zitten, en reizen we na een nieuwe vertraging in Zwolle (door een onwelwording van een passagier, die in de ambulance moet) niet naar Grou – zoals aanvankelijk gepland – maar naar Heerenveen, waar Pieter ons afhaalt, en meeneemt naar Grou, waar we Pieter & Esther & Aaron weerzien, en genieten van een warme maaltijd, alvorens we rond 20:00 uur thuis worden gebracht door Pieter.
Daarmee hebben we onze laatste overnachtings-accommodatie van deze bijna zes weken durende pelgrimstocht gevonden in de Friese Refugio Ultreia Feinsum