vrijdag 4 juni 2010

Karretjesrace 2010 op Open Dag @ Stenden Emmen

Vrijdag 4 juni 2010

Stenden hogeschool organiseert vanmiddag op haar hogeschoollocaties een Open Dag. Als ik vanmorgen voor een Voortgangsconsult voor het accreditatietraject van de vijf Techniek-opleidingen arriveer op de hogeschoolvestiging in Emmen, wordt daar hard gewerkt aan de voorbereidingen van deze Open Dag.

In de centrale ontvangsthal is het een drukte van belang. Zojuist is hier de jaarlijkse "Karretjesrace" begonnen. Studententeams van eerstejaars Werktuigbouwkunde gaan hier met elkaar de competitie aan.

Opdracht was om een duurzaam karretje te maken dat op stroom rijdt en dat een lange afstand kan afleggen op een gladde vloer. Elk jaar houdt Stenden hogeschool op haar locatie Emmen zo'n race met kleine wagentjes, die door de studenten zijn ontworpen en gebouwd. Eerder al hadden deze wagentjes als aandrijving onder meer samengeperste lucht, een opgewonden veer, warmte en zwaartekracht en vorig jaar was dat waterstof. Dit jaar is "vliegwielenergie" de bron waarmee de wagentjes een zo groot mogelijke afstand af moeten leggen. De studenten moeten alle onderdelen zelf ontwerpen en fabriceren of bestellen. Er is zichtbaar creatief nagedacht, gezien de verscheidenheid van de ontwerpen. De studenten moeten dit jaar zelf de energie opwekken.

Collega Jos Zoer verzorgt de presentatie van dit uitdagende studentenevenement. Hij interviewt de studenten voordat ze hun karretje in de race brengen. Over de volle lengte van de lange gang zijn links en rechts houten latten gelegd die als een geleiderail zorgen voor het raceparcour. Aan beide zijden staan de studenten en de medewerkers als toeschouwers van deze spannende race. Welke groep laat haar karretje dit jaar de langste afstand afleggen?

Eén van de studenten neemt plaats in een ligfiets, die met het achterwiel op een rollenbank staat. Een andere student zet het karretje van de groep achter de ligfiets op een andere rollenbank. Door te fietsen op deze ligfiets mag dan gedurende één minuut electriciteit worden opgewekt in het karretje en direct na die minuut wordt het karretje op de lange racebaan gezet en losgelaten. Dan begint het karretje een spannende tocht.

Het eerste karretje schiet al vrij snel tollend over een van de geleiderails en legt daardoor helaas maar een betrekkelijk kleine afstand af. Een tweede karretje schiet al direct tegen en óver de geleiderail en brengt het dus ook niet zover. Jammer!
Maar dan komt de derde. De student die het karretje nu op de baan zet, heeft geleerd van de eerste twee, want hij heeft gezien dat een karretje dat in het midden op de baan wordt losgelaten, door zijn beginsnelheid al snel over de geleiderail heen rijdt. Hij zet zijn karretje dan ook tégen de geleiderail en laat hem dan los. Het karretje rijdt keurig langs de geleiderail en legt uiteindelijk maar liefst 52 meter af.

De rest van de race kan ik niet meer bijwonen, omdat het de hoogste tijd is om ons Voortgangsconsult aan te vangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten