maandag 16 september 2024

Zaterdag 31 augustus 2024

De grote Sint-Jacobuskerk van Le Tréport na zonsondergang

Van Villedômer naar Normandië
Vanmorgen slapen Durkje en ik tot 7:30 uur, en daarna ontbijten we met verse baguettes in onze caravan, en maken we de lunch voor deze reisdag ook alvast klaar.
Daarna maken we in de lichte regen de caravan klaar voor vertrek, en om 9:45 uur verlaten we de camping ‘L’Orangerie Beauregard’ van het Franse dorpje Villedômer. Bij vertrek is het 17 graden Celsius en bewolkt, maar wel droog.
Via Le Mans en Rouen rijden we richting Dieppe. Onderweg krijgen we langdurig te maken met zware regen met daarbij veel bliksem en donderslagen. De lucht kleurt heel donker, dus het is alsof je in de schemering op de snelweg rijdt. Iedereen past zijn snelheid op deze tolweg gelukkig goed aan, want hard rijden is nu even niet verstandig. Later klaart het op, en wordt het droog. Op een grote rustplaats – op Aire de Bosgouet Sud – bij Bourg-Achard tanken we om 13:15 uur, omdat de tank dan ongeveer voor driekwart leeg is en we ook wel even willen pauzeren. Op de grote parkeerplaats van deze Aire is het zo druk dat we geen parkeerplaats kunnen vinden om er met onze auto en caravan te parkeren, teneinde hier te lunchen.
Daarom rijden we door tot net voorbij Dieppe, en parkeren we op een parkeerstrook langs de uitvalsweg van Dieppe, ter hoogte van de plaatselijke schietbaan op het grote bedrijventerrein. Onder het geknal van de geweren en te midden van de mannen die met geweren in en uit lopen bij de schietbaan, lunchen we in het grasveld bij de parkeerplaats.

Kamperen op Paradis Camping ‘Les Boucaniers’ in Le Tréport
Daarna rijden we door naar de Franse havenplaats Le Tréport in Normandië, waar we een mooie kampeerplek zoeken en vinden op de Paradis Camping ‘Les Boucaniers’. Het is hier gezellig, want er wordt nog volop gekampeerd met caravans en tenten, en er staat ook een heel groot aantal campers op deze grote camping. Daarnaast verhuurt dit recreatiecentrum op dit terrein kleine châlets, die in dit weekend ook goed bezet zijn. Kortom, zo aan het begin van het naseizoen toch nog een gezellige boel.
We staan overigens maar op enkele minuten loopafstand van het centrum en de zeehaven van deze Normandische havenplaats. Bij de caravan hebben we trouwens ook het zicht op de hooggebouwde Eglise Saint-Jacques – de Sint-Jacobskerk -  van Le Tréport
Bij het installeren van de caravan regent het helaas wel enigszins, maar met regenjassen aan verhindert ons dat niet om direct alles te installeren voor wat betreft onze kampeerplek. Als alles klaar is, drinken we koffie in de caravan, en dan breekt de zon ook al weer door de wolken. Het is vanmiddag 21 graden Celsius. Ook rond het avonduur schijnt de zon aangenaam, dus we eten buiten bij de caravan op deze camping.

Zonsondergang in het Normandische Le Tréport
Na het avondeten wandelen we over de havenkade naar de het kiezelstrand aan zee.
Daar genieten  we van de ondergaande zon.

Na deze zonsondergang lopen we over de gezellige havenkade (met veel druk bezette terrassen van restaurants) terug naar de camping, en kopen we onderweg nog een Italiaans ijsje.