donderdag 12 september 2024

Pelgrimeren van Gazeran naar Hanches

Pelgrimsroute van Parijs (F) naar Santiago de Compostela (S)
Via Turonensis van Parijs naar Saint-Jean-Pied-de-Port (GR655)
Westroute van Lozère (Palaiseau) naar Tours (GR655 O)
Van Gazeran naar Hanches
Vrijdag 9 augustus 2024 – 20,5 km.
Dag 5: 89,7 – 110,2 km

Johannes de Doper doopt Jezus met de Jacobsschelp, in de kerk van Hanches

Wisselend zonnig en bewolkt
De wekker wekt ons om 6:00 uur in onze caravan op Camping Cernay Vacances.
Na het ontbijt verlaten we de camping om 7:15 uur, om met de auto vanuit Cernay-la-Ville naar Hanches te rijden. We hebben de fietsen op het fietsenrek achter op de auto.
Nadat we de fietsen van de auto af hebben gehaald, laten we de auto achter in Hanches, en fietsen we van Hanches de 12,1 kilometers naar Gazeran. Het is al volop zonnig en 15 graden Celsius. Het wordt een niet al te warme dag, met halverwege deze wandeldag een lange periode van volledige bewolking.

Langs La Guéville naar Saint-Hilarion
Vandaag gaan we lopen van Gazeran naar Hanches, over een afstand van 20,5 kilometer.
We stallen de fietsen in een woonwijk bij de opgang naar een bejaardenhuis.
Om de hoek van deze woonstraat wandelen we de bebouwde kom van Gazeran direct al uit.
Tussen de nieuwbouwwijk van Gazeran en het bos lopen we langs de bosrand. Nadat we twee keer door een spoortunnel zijn gegaan, draaien we het bos in, over een mooi breed bospad.
Zodra we het beekje La Guéville bereiken, volgen we die. In en bij de beek zien en vooral horen we honderden kwakende wilde eenden. Aan de overzijde ligt het domein van een grote oude boerenhoeve.
Ook verderop komen we wederom langs het domein van zo’n grote boerenhoeve.
Daarbij zien we een waterbassin, waarin waarschijnlijk watervogels werden gehouden.
Waar het pad een asfaltweggetje kruist, zijn we aangekomen bij Saint-Hilarion, dat we aan de overzijde van de grote dorpsvijver zien liggen.
Een wegwijzer maakt duidelijk dat het vanaf hier nog zo’n 850 kilometer is naar de Pyreneeën.

Kaartlezen en spoorzoeken in het bos
Een man die zijn hond uitlaat bij deze vijver, vertelt ons dat de pelgrimsroute vanaf hier alsmaar rechtdoor het bos in gaat. De route gaat verder langs La Guéville.
We volgen het pad en de blauwe wegwijzer voor pelgrims, maar constateren dat dit bewegwijzerde pad dat verderop onder de spoorlijn door het bos in gaat, afwijkt van onze routegids. Daarom raadplegen we de digitale pelgrimsroute in Organic Maps op de smartphone en vergelijken die met onze wandelgids en de met Jacobsschelpen bewegwijzerde route. Na wikken en wegen is het ons duidelijk dat de bewegwijzerde route en de digitale route allebei een eigen – verschillende – weg gaan, die grondig afwijkt van het pelgrimspad zoals in de door ons gebruikte routegids staat beschreven.
We hebben hier in dit buitengebied geen connectie met internet, dus aan de hand van een combinatie van de digitale en papieren kaart besluiten we een bospad te kiezen dat ten zuiden van de spoorlijn naar het oostelijker gelegen buurtschap Le Fléau loopt. Als we dat bospad helemaal uitlopen, komen we inderdaad weer terug op de route in het plaatsje Le Fléau. Hier werkt overigens het internet wel weer, en corresponderen de wit-rode wegwijzers weer met onze routegids. Zo laten we Le Fléau achter ons, en zijn we weer op het goede pad.

Koffiepauze zonder koffie in Emancé
De route gaat tijdelijk in zuidelijke richting, onder andere langs de langgerekte bosvijvers van Guinegat en over een graspad langs het Bois des Cent Arpents. Aan het eind van dat bosperceel gaan we een asfaltweg op en lopen we de bebouwde kom van Emancé binnen.
Drie mannen zijn langs de weg aan het werk met bermwerkzaamheden. Ze zetten het kraantje even stil om ons veilig door te laten.
Als we even later een bosperceel in gaan, is het heel verrassend dat we een fikse afdaling inzetten.
Tussen rotsblokken door volgen we het steile pad naar beneden, een rivierdal in.
Beneden aangekomen, steken we via een eenvoudig bruggetje het beekje La Drouette over.
Na deze oversteek wandelen we heuvelopwaarts en komen we in de bebouwde omgeving van het dorp Emancé. Op een kruispunt van wegen midden in het dorp staat een abri met daarin een houten bankje. Hier nemen we plaats voor onze ochtendpauze, helaas zonder koffie, maar wel met onze meegenomen lekkere broodjes.
Na deze koffiepauze zonder koffie dalen we door het dorp af naar de stenen brug over La Drouette.
Aan de overzijde volgen we een mooi pad langs La Drouette.

Van Chaleine naar Droue-sur-Drouette
Voorbij het buurtschap Moireau Voisin komen we in het volgende dorp, genaamd Chaleine.
In Chaleine steken we wederom La Drouette over, en dan gaan we langs een oude boerenhoeve weer verder.
Het pad gaat verder langs La Drouette, onder andere langs een stuw die de aanvoer van water vanaf een helling reguleert.
We lopen op een gegeven moment over een hooggelegen hellingpad langs het beekje.
Na een daling naar het niveau van het beekje komen we voorbij de gemeenschappelijke wasplaats van Droue-sur-Drouette, de zogenoemde Lavoir du Hariat.
In het dorp gaan we heuvelopwaarts naar de oude dorpskerk, die helaas gesloten is.
Iets verderop in het dorp, bij de brug over La Drouette staat de Mairie, maar die blijkt gesloten te zijn, dus een gemeente-stempel scoren voor onze pelgrimspaspoorten gaat hier niet lukken. Aan de overzijde van de brug is een bakkerszaak.

Eigentijdse koffiepauze voor pelgrims in Epernon
We gaan verder door het bos, parallel aan La Drouette, op naar Epernon. Daar komen we aan om 12:45 uur.
De pelgrimsroute voert ons niet naar het stadscentrum van Epernon, maar voert ons eerst langs het treinstation en dan langs het bedrijvenpark van Epernon. Nog steeds hebben we geen koffieplek gevonden, maar in de verte zien we wel de grote M van een McDonald’s-filiaal. Dan blijkt even later dat onze route net vóór die horecagelegenheid afbuigt, dus we maken even een uitstapje naar het McDonald’s restaurant om daar iets te eten en koffie te drinken.
Na deze koffiepauze pakken we de doorgaande pelgrimsroute weer op, naar het dorpje Le Paty. Het is heel stil op straat als we dit dorpje in de lengterichting doorkruisen. Bij een telefooncel die men hier heeft heringericht als minibieb verlaten we Le Paty.

Welkom in de kerk van Hanches
Over een halfverhard wandelpad langs de beekje La Drouette gaat de route verder. Daar ontmoeten we een stel, waarvan de jongeman ons vertelt dat hij op zijn vijfde verjaardag met zijn ouders in Santiago de Compostela was, en daar het grootse vuurwerk bij de kathedraal beleefde. Zijn ogen glinsteren als hij het vertelt. Dat heeft kennelijk zoveel indruk op hem gemaakt, wat hij wellicht nooit meer zal vergeten. Ze wensen ons een goede voortzetting van onze pelgrimage, en dan nemen we afscheid.
Verderop komen we bij een oude wasplaats aan de oever van de beek.
Bij binnenkomst in Hanches staan we voor de grote dorpskerk, waarvan de kerkdeur openstaat.
Binnen ontmoeten we een man en een vrouw, die bezig zijn de kerk in gereedheid te brengen voor de rouwdienst voor een begrafenis later vanmiddag.
We worden hartelijk welkom geheten, en de vrouw doet de verlichting in de kerk even voor ons aan, opdat wij het interieur van de kerk goed kunnen bekijken. De man vertelt dat deze vrouw elke ochtend de kerk openstelt voor bezoekers.
Ik wijs de man en vrouw op het feit dat je met een zoomlens van mijn fotocamera net kunt zien dat Johannes de Doper op een schilderij in het koor van de kerk Jezus Christus doopt met een Jacobsschelp. De man zegt dat het geen Jacobsschelp is, maar als ik hem de ingezoomde foto laat zien, zegt hij dat hij het prima vindt dat ik in die afbeelding een Jacobsschelp zie, maar bij beter bekijken van mijn foto zegt hij dat die Jacobsschelp voor ons wel een mooi symbool is, dat duidelijk maakt dat wij hier in een kerk staan aan de pelgrimsroute van Sint Jacob. Daar laten we het dan maar bij.
We bedanken de man en de vrouw voor hun gastvrijheid, en nemen afscheid van hen.

Van Gazeran terug naar de camping
Dan rest ons alleen nog een eindje door Hanches te lopen, naar de Mairie, waar onze etappe van vandaag eindigt.
Vanaf dit gemeentehuis lopen we een klein eindje naar rechts, waar we vanmorgen onze auto hebben geparkeerd. We stappen in, en rijden terug naar Gazeran, waar we de beide fietsen afhalen, om die mee te nemen naar de camping. Onderweg halen we overigens nog boodschappen in Rambouillet voor de komende dagen, en dan zijn we om 16:15 uur terug op de camping in Cernay-la-Ville. Het is dan 26 graden Celsius, één graad warmer dan toen wij eerder vanmiddag om 14:30 uur arriveerden in Hanches.