vrijdag 13 september 2024

Pelgrimeren van Donnemain-Saint-Mamès naar Jargué

Pelgrimsroute van Parijs (F) naar Santiago de Compostela (S)
Via Turonensis van Parijs naar Saint-Jean-Pied-de-Port (GR655)
Westroute van Lozère (Palaiseau) naar Tours (GR655 O)
Van Donnemain-Saint-Mamès naar Jargué
Zondag 18 augustus 2024 – 19,5 km.
Dag 12: 234 – 253,5 km

Bij Moulin d'Ecoublanc aan de Conie

Tussen 12 en 22
De wekker wekt ons om 6:00 uur in onze caravan op Camping Le Bois Fleuri bij Illiers-Combray, ten zuiden van Chartres.
Na het ontbijt verlaten we de camping om 7:15 uur, om met de auto vanuit Illiers-Combray naar Jargué te rijden. We hebben de fietsen op het fietsenrek achter op de auto.
Nadat we de fietsen van de auto af hebben gehaald, laten we de auto achter bij het dorpshuis in Jargué, en dan fietsen we van Jargué de 11,3 kilometers naar Donnemain-Saint-Mamès.
Het is vandaag geheel bewolkt. Het waait licht.
Als we de camping verlaten, is het 12 graden Celsius. De temperatuur loopt vandaag op tot 22 graden Celsius aan het eind van deze etappe. Het is de hele dag prima wandelweer.

Langs de Conie naar de Moulin d’Ecoublanc
Vandaag gaan we lopen van Donnemain-Saint-Mamès naar Jargué (nabij Cloyes-les-Trois-Rivières), over een afstand van 19,5 kilometer.
Om 9:00 uur vertrekken we bij de kerk van Donnemain-Saint-Mamès.
We lopen heuvelafwaarts in de richting van Dheury, dat aan de andere zijde van de Conie ligt. Vlak vóór de brug over La Conie, maken we een scherpe bocht naar links, om daar een halfverhard pad op te gaan.
Even later lopen we langs de enkele huisjes van het buurtschap Beaulieu.
Over mooie hellingpaden in een bosachtig gebied lopen we parallel aan de Conie naar de Moulin d’Ecoublanc.
Op deze plek zijn enkele grotten uitgehouwen in de rotsen links van het pad. Bij deze watermolen komen de riviertjes Conie en Loir bijelkaar, en stromen ze als Loir verder.

Na de koffie klimmen voorbij Marboué en dalen naar de Loir
We vervolgen het pad langs de Loir, en lopen door een spoorviaduct. Dan komen we bij de moulin van Marboué.
Hier steken we via een lange brug de Loir over.
Achter ons zien we dan de andere kant van het grote gebouw van de moulin van Marboué.
In Marboué willen we graag koffiedrinken, dus we gaan er op zoek naar een koffieplek. Daartoe moeten we een klein eindje van de doorgaande pelgrimsroute af, om aan de doorgaande weg door Marboué een Tabac-winkel te vinden, waar men als tweede tak ook een café heeft. Achter de winkel, op het buitenterras, drinken we koffie.
Over een recreatieterrein bij Croc-Marbot waar ook enkele campers staan, blijven we de route langs de rivier volgen, totdat we in Le Petit Bois een stevige klim heuvelopwaarts moeten maken, waarbij we ons tijdelijk verwijderen van de Loir.
Aan het eind van het bospad gaat het een tijdje verder door een open heuvelterrein, om vervolgens steil af te dalen, en terug te keren naar de Loir.
De rotsstenen, het dode hout en de bodem van deze steile helling zijn hier en daar begroeid met een dikke laag heldergroen mos.
Dit pad komt uit op de oever van de Loir, die we vervolgens een heel eind volgen.

Saint-Jean en Châteaudun aan de Loir
Ook nadat we onder de D395.5 door zijn gelopen, blijven we parallel aan de Loir lopen. Hier en daar komen we langs private grondstukken aan de Loir, en verderop is het gebied tussen de Loir en ons pad zo drassig en moerassig dat je daar niet kunt en niet mag komen. Voorbij de moulin wandelen we de plaats Saint-Jean binnen. Hoog boven de Loir zien we de dorpskerk van Saint-Jean staan.
Vanuit Saint-Jean steken we de zuidelijke loop van de Loir over, om het eilandgebied op te gaan dat tussen de zuidelijke en de noordelijke loop van de Loir ligt.
Een oude wasplaats staat op de oever van de rivier.
Vóór ons zien we het immense château van Châteaudun al.
Door een gestremde hoofdstraat, waar werklui volgende week verder gaan met het leggen van verschillende grondkabels, lopen we naar de noordelijke loop van de Loir.
Als we daar aankomen, zien we het imposante château in volle glorie staan aan de andere kant van de Loir.
Links ervan staat een grote watermolen (moulin) waar het water langs stroomt.
We gaan zitten op een bankje langs de Loir, en hebben daar dan onze lunchpauze met het uitzicht op de rivier, het château en op de toeristen op de overkant, die daar wandelen of met kayaks de rivier op gaan om stroomafwaarts te peddelen.

Klimmen en dalen door het Bois de Saint-Martin
Vanuit Saint-Jean klimmen we na deze pauze aan de noordzijde van de Loir heuvelopwaarts naar het bos van Bois de Saint-Martin. Als we al hoog langs de bosrand lopen, zien we achter ons nog steeds het château en de kerk van Châteaudun.
Waar we vanaf de bosrand het bos in moeten klimmen, vinden we naast een huis een heel smal paadje heuvelopwaarts, dat grotendeels is overwoekerd door hoge kruiden zoals brandnetels en door distelachtige struiken. Voorzichtig klimmen we op het smalle paadje naar boven, en gelukkig is het pad verderop al iets beter toegankelijk. Na een hondentrainingscentrum in het hellingbos heeft het bospad al het karakter van een smal karrenspoor, dus daar kunnen we prima verder heuvelopwaarts.
Op een open gebied in het hellingbos passeren we een grote houtopslag van houtkap.
Ter hoogte van het buurtschap La Pinoterie gaat de route verder, heuvelafwaarts via de D927.

Ave Maria in Saint-Denis-les-Ponts
Bij de ommuurde begraafplaats wandelen we de bebouwde kom van Saint-Denis-les-Ponts binnen.
Door de hoofdstraat lopen we naar de dorpskerk. Die is open, dus we kunnen en we gaan naar binnen. Vooral de kleurrijke glas-in-lood-ramen trekken de aandacht in de kerk.
Maar ook het plafond verdient de nodige aandacht.
Verder staat er in een zijkapel een beeldje van de heilige Parfait, de uit het Spaanse Córdoba afkomstige geestelijke, die door de moren wegens blasfemie is onthoofd rond het jaar 850. Saint-Parfait wordt doorgaans afgebeeld met zijn eigen hoofd gedragen in zijn eigen handen.
Mooi in deze kerk is ook de muziek, die door de muziekinstallatie permanent ten gehore wordt gebracht. Dat brengt een devote sfeer in de kerk. Als we naar buiten willen gaan, begint net de zang van het Ave Maria. Op deze vredige zondag blijven we dan nog even in deze kerk, totdat de laatste klanken van het Ave Maria hebben geklonken. Een mooi moment op deze zondag op ons pelgrimspad.

Over de Passerelle naar La Martiné en Jargué
Eerst in zuidelijke en dan in westelijke richting lopen we naar Vouvray. Het is de tweede keer in deze zomerpelgrimage dat we naar een Vouvray lopen, en er komt er nog een derde, vlak vóór Tours. Over een mooi veldpad langs akkers en weilanden, ook met koeien, lopen we naar Vouvray, door een golvend landschap.
Tot onze verrassing komen we bij de entree van Vouvray voorbij een oude, grote kapel, die overigens niet meer in gebruik is. Dit is de Chapelle Saint-Pierre van Vouvray.
Naast de moulin van Vouvray staat een picknickbank, waarop we rusten om iets te eten en te drinken tijdens onze derde pauze van vandaag.
Daarna gaan we de zogenoemde Passerelle op, waarmee we eerst de Loir oversteken middels een houten voetgangers- en fietserbrug, waarna we door en langs een aantal grote vijvers voortgaan.
Voorbij de laatste grote vijver wandelen we het gehucht La Martiné binnen.
En dan is het eind voor de etappe van vandaag al in zicht, want we naderen het kruispunt van ons pad met de D111A, en bij de brug zijn we dan aangekomen in Jargué, waar onze etappe vandaag eindigt.
We lopen naar onze auto, die tegenover het dorpshuis staat, en dan rijden we via Donnemain-Saint-Mamès (waar we onze fietsen afhalen) terug naar de camping bij Illiers-Combray.
We hebben de zon vandaag nauwelijks gezien, en na de vele regen van gisteren is de atmosfeer ook behoorlijk afgekoeld, en is het al vroeg behoorlijk fris als we weer terug zijn op de camping.