dinsdag 25 juni 2024

Woensdag 19 juni 2024

Fotograferen op de Mulderskop

Wel of geen pelgrimstocht
Na onze pelgrimage op de Spaanse Camino Mozárabe, weer teruggekomen in Nederland, beginnen Durkje en ik te wandelen op de Walk of Wisdom.
De wandelgids noemt deze wandelroute een eigentijdse pelgrimsroute. Het is echter geen pelgrimsroute in de gebruikelijke betekenis, onder andere omdat deze wandelroute niet leidt naar een heilige plek, zoals het graf van de heilige Jacobus al wel eeuwenlang door pelgrims wordt gezien als de heilige bestemming van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. In die zin is dit dus geen pelgrimsroute.
Daarentegen beschrijft de wandelgids van de Walk of Wisdom dit pad wel als een route waarop je de tijd kunt nemen om over je levenservaringen na te denken, wat je zou kunnen beschouwen als – zoals ze dat ook wel noemen – een innerlijke, interne pelgrimage, dus niet naar buiten, maar naar binnen. Iedereen maakt met het ouder worden wel zo’n reis naar binnen, ofwel een ‘Walk of Wisdom’.

Wandelroute Walk of Wisdom
De Walk of Wisdom is een 136 kilometer lange wandelroute over heuvels, door bossen, langs rivieren en door oude cultuurlandschappen rondom Nijmegen. De route begint en eindigt in de Nijmeegse Stevenskerk.
Buiten Nijmegen wandel je oostwaarts door de Ooijpolder, en dan buig je af naar het zuiden richting Beek en Groesbeek. In Duitsland ga je langs Kranenburg verder door het Reichswald richting Milsbeek. Daarna buig je af naar het noordwesten via Mook, Molenhoek en Malden, en dan verder via Grave, Ravenstein, Wijchen, Afferden en Deest langs de Waal terug in oostelijke richting naar de Stevenskerk in Nijmegen.
Deze keer lopen Durkje en ik niet samen, maar gaan Eelke & Ike met ons mee. Zij wonen op een strategische plek, in Malden, redelijk centraal langs de grote omtrekkende beweging rond Nijmegen. Malden gebruiken we derhalve elke dag als uitvalsbasis.
De planning is om de 136 kilometers gedurende acht aaneensluitende dagen af te leggen in zeven etappes van gemiddeld zo’n 20 kilometers, met de vijfde dag van de acht dagen als pauzedag.
De routegids belooft ons een meerdaagse wandeling door prachtige natuur, met een grote diversiteit aan landschappen, langs eeuwenoude plaatsen, en plekken met een bewogen geschiedenis.

Etappe 3 van Milsbeek naar Malden
Vandaag wandelen we van Milsbeek naar Malden, over een afstand van 21,1 kilometer.
We staan op om 6:30 uur, en na het ontbijt rijden we gevieren naar eetcafé De Diepen nabij Milsbeek, waar onze derde etappe vandaag aanvangt.
Om ongeveer 8:30 uur verlaten we de parkeerplaats van De Diepen. Daar steken we de Zwarteweg over, om dan ten zuiden van de laaggelegen Diepen in westelijke richting te lopen.

Sint-Jansberg
Dat natte laagland steken we over, om ten noorden daarvan het bosgebied van de Sint-Jansberg in te gaan.
In het hellingbos komen we al vrij snel langs de twee benedenvijvers.
We gaan hoger en hoger het hellingbos in.
Dan komen we langs de voormalige moestuinen van het oude landgoed van de Sint-Jansberg.
Een klein eindje verder nemen we iets van het pad af een kijkje bij de oude ijskelder.
Daarna gaat het verder over de prachtige heuvelachtige Sint-Jansberg.
We wandelen over een mooi pad langs een langzaam stromend bosbeekje.
En verder gaat het over de Sint-Jansberg, heuvelopwaarts en heuvelafwaarts.
Nog eens weer komen we langs een smal beekje langs het bospad.

Plasmolen
Langs een bosbeekje lopen we in de richting van de plaats Plasmolen.
Bij de Plasmolense Hof kijken we in het bos even bij de oude watermolen van Plasmolense Hof. Deze 18e eeuwse watermolen, heeft een vijftiende eeuwse voorganger, en draait af en toe nog wel eens ter demonstratie.
Vanuit Plasmolen gaan we het onverharde bospad van de Sint-Maartensweg op.
Als we even een koffiepauze hebben, komt een vrouw met een grote rugzak aanlopen. Het is Coby Dijkstra, een ervaren Sint-Jacobspelgrim uit Norg, die ook de Walk of Wisdom loopt, maar dan met een tentje in haar rugzak-bagage.
Ze loopt een eind met ons mee naar de Mookerheide.

Mookerheide
Daar nemen we weer een korte pauze bovenop een mooi uitzichtpunt op de Mookerheide, vanwaar we bijvoorbeeld Cuyk kunnen zien liggen.
Op de Mookerheide passeren we een schaapskudde.
Dan klimmen we naar de uitkijktoren van de Mookerschans.
De volgende klim gaat via een hellingtrap de Heumense Schans op.
Een informatiepaneel informeert ons omtrent de geschiedenis van deze voormalige schans.
Voorbij de Heumense Schans buigen we door het bos af naar het Jachtslot Mookerheide (1903).
Onderweg komen we nog eens weer langs een kleine kudde Schotse Hooglanders.
Het Jachtslot Mookerheide is gebouwd in 1903, en recent gerestaureerd.

Mulderskop en Zweefvliegveldterrein
Op de Heumensebaan passeren we de plaats Molenhoek.
Langs het treinspoor lopen we naar het heideveld van Mulderskop.
Op de heide van Mulderskop passeren we de Limburgs-Gelderse provinciegrens, en lopen we Gelderland weer binnen. Vanaf een hoog punt hebben we weer een mooi vergezicht over de omgeving.
Via de spoorbrug steken we de spoorlijn over, en direct daarna lopen we langs het zweefvliegveldterrein, waar vlak bij ons pad enkele zweefvliegtuigen staan opgesteld om straks de lucht in te gaan.
Door het bosgebied van Heumensoord lopen we naar de Kluissestraat, waarmee we de Rijksweg nabij Malden oversteken.

Naar Malden
Aan de overzijde van de Rijksweg gaan we de Oprijlaan op, die we door het bosgebied van de Elshof volgen.
Over de Haterseweg lopen we de plaats Malden binnen, en vlak voordat we het Maas-Waalkanaal over zouden moeten steken, verlaten we de doorgaande route, om dan door enkele woonwijken van Malden met z’n vieren naar het huis van Eelke & Ike te gaan.
Eelke en ik rijden - na eerst een kop koffie gedronken te hebben - dan met onze auto naar eetcafé De Diepen nabij Milsbeek, om daar de andere auto af te halen, die we daar vanmorgen hebben achtergelaten.
Met beide auto’s rijden we terug naar Malden.
Hiermee sluiten we een prachtige wandeldag af, die vandaag buitengewoon aangenaam zonnig was, waarbij de temperatuur van vanmorgen (14 graden Celsius) vandaag opliep tot enkele graden boven de twintig graden Celsius.