dinsdag 11 juni 2024

Maandag 27 mei 2024

Bij de Iglesia Santa Eulalia in het Spaanse Mérida

Ochtend in Mérida
Durkje en ik nemen het als afsluiting van onze Spaanse pelgrimage op de Camino Mozárabe vanmorgen maar van, en slapen eerst lekker uit. We kunnen het vandaag rustig aan doen.
Eerst ontbijten we in ons appartement, en dan halen we bij een supermarkt in de buurt van het appartement de boodschappen voor vandaag, onze reisdag.
We zijn al vlot weer terug in ons appartement, en hebben dan nog voldoende tijd om onze rugzakken in te pakken, om vlak vóór 11:00 uur ons appartement te verlaten.
We hebben dan heerlijk de tijd om nog even door Mérida te lopen, onder andere langs de Tempel van Diana, het Alcazaba (kasteel), de Puente Romana (Romeinse boogbrug), naar het grote stadsplein Plaza de España, waar we diagonaal tegenover de kathedraal een zitbank gebruiken om heerlijk in de zon alle bewegingen op het stadsplein te aanschouwen. Het is overigens al een stuk rustiger, en er loopt ook niemand meer in Romeinse kledij, want het Romeins festival is duidelijk afgelopen.
Vanaf het stadsplein lopen we vervolgens via het Plaza de Constitución naar de eeuwenoude Iglesia Santa Eulalia, die helaas gesloten is. We kunnen nog wel iets zien van de archeologische opgravingen, die hier in het kader van nieuwbouw worden verricht.
Langs een postkantoor komend, maken we van de gelegenheid gebruik om enkele postzegels te kopen voor post naar onze (klein)kinderen, en dan willen we graag voorafgaand aan onze treinreis nog even een warme maaltijd zien te verkrijgen.
Vlakbij het postkantoor is een Chinees restaurant, dat alle dagen open is, en waar je de hele dag wel kunt eten – wat een uitzondering is voor Spaanse restaurants – dus we gaan er naar binnen en genieten van een heerlijk Chinees Menu del Día.

Treinreis van Mérida naar Madrid - maar dan anders
In het treinstationsgebouw aangekomen – waar het perron wordt verbouwd - vertelt een Duitser ons dat er geen treinen rijden vanuit Mérida. Als we bij de balie van de spoorwegen vragen hoe we met onze online bestelde tickets dan in Madrid kunnen komen, vertelt de baliemedewerkster dat er op de vertrektijd van de trein een bus zal komen, die ons via Cáceres (eerste station) naar Plasencia (2e station) zal brengen. Daar kunnen we dan overstappen van de bus in de trein naar Madrid.
De eerste bus is vroeg, snel vol, en vertrekt al tien minuten eerder om 15:25 uur, dus wij zijn keurig op tijd (kwartier vooraf) om over te stappen in de trein naar Madrid, die om 17:48 uur vertrekt vanuit Plasencia.
Ondertussen hebben we vandaag alvast online het inchecken van ons appartement in Madrid geregeld, dus als alles goed gaat, kunnen we vanavond als we tussen 21:00 en 22:00 uur bij ons appartement arriveren, met de ontvangen toegangscode naar binnen.
De treinreis blijkt een geschikt moment te zijn om de dagverslagen van gisteren en van vandaag te schrijven.
De reis verloopt vlot en even vóór 21:30 uur zijn we binnen, in ons Appartement Charming Barrio de las Letras.