Students @ work @ Stenden Meppel |
Accreditatie in het hoger onderwijs
Opleidingen in het Nederlandse Hoger Onderwijs worden om de zes jaar geëvalueerd, gevisiteerd en - als ze kwalitatief aan de maat zijn - geaccrediteerd.
Opleidingen schrijven daartoe eerst een zogenoemde Kritische Reflectie, waarin ze zichzelf evalueren aan de hand van een door de overheid vastgesteld beoordelingskader voor opleidingen in het hoger onderwijs.
Daarna komt een onafhankelijke, gezaghebbende visitatiecommissie op bezoek, die de kwaliteit van zo'n opleiding beoordeelt. Dat visitatiepanel schrijft dan een Visitatierapport, waarin ze een positief of een negatief accreditatieadvies geeft.
De hogeschool of universiteit vraagt met dat rapport vervolgens de accreditatie voor de volgende zes jaren aan. Als de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie het positieve accreditatieadvies overneemt, leidt dat tot de accreditatie van de betreffende opleiding.
Voortgangsconsulten
Binnen Stenden Hogeschool begeleid ik alle opleidingsaccreditatietrajecten. Die begeleiding heeft elementen van control & consult in zich. De begeleidingsgesprekken in het kader van zo'n accreditatieproject noemen we binnen Stenden Hogeschool de Voortgangsconsulten.
Vanmiddag ben ik werkzaam in de Stenden-hogeschoolvestiging Meppel, waar ik bij twee opleidingen van de Stenden-School of Education dergelijke Voortgangsconsulten heb.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten