donderdag 17 oktober 2013

Twee bijzondere dagen voor Stenden Hogeschool.

Donderdag 17 oktober 2013 
De (de)briefing-kamer voor de Instellingstoets Kwaliteitszorg















Opleidingsvisitatie en accreditatie
We zijn in de afgelopen jaren wel gewend aan de tweedaagse visitatiedagen van Visiterende en Beoordelende Instanties, die periodiek de kwaliteit van onze opleidingen van Stenden Hogeschool komen beoordelen.
Als voorbereiding schrijven we dan een zelfevaluatierapport - een zogenoemde Kritische Reflectie - over zo'n opleiding, en dan komt enige weken later een onafhankelijk evaluatiebureau bij de te beoordelen opleiding op bezoek, om aan de hand van documentenstudie en aanvullende interviews de opleiding te beoordelen ten behoeve van de vereiste accreditatie voor de komende jaren.

Instellingstoets Kwaliteitszorg
Iets nieuws in het hoger onderwijs is de de 'Instellingstoets Kwaliteitszorg'. Hierbij wordt niet een opleiding beoordeeld, maar een hele instelling voor hoger onderwijs, waarvan deze opleidingen deel uit maken.
Als hogeschool kun je ervoor kiezen om eenmaal per zes jaar van je instelling te laten beoordelen of je hogeschoolorganisatie qua kwaliteitszorg zogenoemd 'in control' is. Onze hogeschool heeft ervoor gekozen om ook deel te nemen aan die instellingstoets; niet alleen voor de beoordeling op zich, maar vooral ook om daarmee nuttige informatie te verkrijgen over de aspecten van ons toezicht, bestuur en managen van kwaliteit, waar we ons nog verder in zouden kunnen doorontwikkelen.
Zo'n instellingsvisitatie duurt vijf dagen, bestaande uit een verkennend bezoek van twee dagen, en daarna nog drie dagen met zogenoemde 'trails', waarin de visitatiecommissie van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) verder 'inzoomt' op de kwaliteit van ons kwaliteitszorgsysteem en op onze kwaliteitscultuur.

Twee visitatiecommissies tegelijk
Zo'n opleidingsvisitatie vereist een gedegen draaiboek, om de uitvoering vlekkeloos te laten verlopen. Tientallen studenten, medewerkers, leidinggevenden, afgestudeerden en werkveldvertegenwoordigers doorlopen op zulke visitatiedagen volgens dat draaiboek een interviewprogramma, bestaande uit een briefing, het panelgesprek en een debriefing. Diverse werkkamers zijn ingericht om alle gespreksgroepen te ontvangen en om de documentatie van de te visiteren opleiding zo duidelijk mogelijk aan het visitatiepanel voor te leggen. Datzelfde geldt ook voor een instellingstoets.
Vandaag en morgen beleven we weer zo'n tweedaags evenement; maar het uitzonderlijke deze keer is dat we gelijktijdig een opleidingsvisitatie èn de instellingstoets organiseren. Vandaag en morgen zijn er dus gelijktijdig twee visitatiecommissies bij ons op bezoek. Het ene panel visiteert onze HBO-masteropleiding 'Learning & Innovation', en het andere panel visiteert in een andere vergaderzaal onze onderwijsinstelling als geheel. Twee uitdagende, boeiende dagen, waarin we in de gelegenheid worden gesteld om aan te tonen dat de betreffende HBO-masteropleiding en onze onderwijsinstelling beide voldoen aan de eisen, zoals die zijn gesteld aan opleidingen en instellingen in het hoger onderwijs.

Briefing & Debriefing
Samen met collega's van het College van Bestuur en van enkele stafdiensten ga ik vandaag van start met de instellingstoets van onze hogeschool. Rond het middaguur staat onze werkkamer keurig in gelid, gereed om de deelnemers vandaag te ontvangen.
In de werkkamer naast ons, zitten management en staf van de masteropleiding, die vandaag wordt gevisiteerd. Gedurende deze beide visitaties pendel ik vandaag enkele malen heen en weer van de ene (de)briefing-kamer naar de andere, om mijn bijdrage te leveren aan een goed verloop van beide visitaties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten